Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvobengtinge
#1561542
Tänker köpa en V70 2,5T och förstår mej inte på motor modell beteckningar. Har läst i Teknikens Värd att T5 är den bästa motorn som Volvo gjort, så min fråga är om 2,5T är en T5:a?
av KalleJ
#1561546
Finns inga riktiga T5:or till V70 av denna generationen. De som har T5 motorkod är 4cyl vea 2.0.
2.5T har lite mindre turbo, högre komp och 2.5 istället för gamla 2.4 T5.
Så lite mer bottenvrid än toppeffekt och inte alls lika trimvänlig.

Törstig motor och slö utan bättre programvara. Men de finns billigt ifrån GDM, BSR , Speedparts och ett antal till.
Senast redigerad av 6 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
#1561547
Den mesta T5an när det kommer till V70II är 2.5T. Det är den som är 5-cylindrig turbo och också den som heter T5 när den sitter i S40/V50 eller när den säljs på den amerikanska marknaden. Även samma motor som i Ford Focus ST225. På den svenska marknaden är motorn strypt effektmässigt. Polestar-optimeringen återställer effekten till vad motorn egentligen är designad för (250hk).

Om det står T5 i modellbeteckningen betyder det antingen att det är en 2-liters 4cylindrig Ford Ecoboost-motor med Fords powershiftväxellåda (riktigt dålig låda) för dom tidiga modellerna eller för dom senare årsmodellerna nya Volvo VEA 2-litersmotor ihop med nya 8växlade automatlådan från Aisin (riktigt bra låda).
av Volvobengtinge
#1561588
Tack för svar KalleJ, då undrar jag om man sänker bränsleförbrukningen med optimering av motorn, och vad en optimering kostar?
av rosefors
#1561598
Som KalleJ säger är den ganska törstig, runt en liter blandat ungefär, men man får sätta det i paritet till att det är en relativt stabil drivlina om man sköter den.

I jämförelsen är VEA betydligt snålare men som med alla VEA fram till och med 2016 så kräver dessa dyra reparationer som drabbar alla förr eller senare.

Så slår man ut kostnaden skulle jag påstå att 2.5T är ett billigare alternativ, särskilt för att dessa ligger mycket billigare på begagnatmarknaden.
av KalleJ
#1561623
Volvobengtinge skrev:Tack för svar KalleJ, då undrar jag om man sänker bränsleförbrukningen med optimering av motorn, och vad en optimering kostar?
Bränsleförbrukningen minskar inget vid snålkörning. Eventuellt att förbrukningen minskar något vid hög belastning, typ tungt släp eller högfart på autobahn, men även det är tveksamt.
Men bilen slutar vara slö och törstig, bara törstig :P
Sätt inte på stänkskydd och 8" breda V90 fälgar som jag gjort bara, ligger sällan under milen med automat.
Minst 1.3/L stadskörning.
Har dok lyckats köra ~0.75 långkörning under 90km/h.

Speedparts utanför Växjö är billigast, GDM om du bor i södra delarna. BSR finns överallt men är inte billigast.

Annars är de rätt billiga i drift förutom bränsle. Fönsterhissar och låskistor är standardfel på P3.
Se även till att multirem,ac och generator hålls i bra skick, går multiremmen så kan kamremmen gå av = dyrt.
Samma som på dieselfemmorna innan 2012-14.

Kan du göra bas service själv och kör max 1500mil per år så är totala års/milkostnaden inte sky hög iaf.
Länkarmsbussningar bak och växellådsoljan blir nog de stora kostnaderna som lär behöva göras om det inte är gjorda redan.
av Volvobengtinge
#1562119
rosefors, vad är det som rasar i Veamotorn, går det inte att förebygga?
Jag menar något borde väl gå att göra för en rimlig slant, eller är det många faktorer som gör att dom rasar?

Mvh BengtInge
av Volvoold
#1562121
Tyvärr så är det bla vinande balansaxlar på VEA oavsett bensin eller diesel. Detta gäller bilar till åtminstone 2019 enligt bifogad tråd.

Olika bud om det enbart är ett kosmetiskt fel, men det förekom bilder i tråden som tyder på allvarligare saker än så.

Se denna tråd
viewtopic.php?t=144146

Beträffande 2,5 motorn, så har den ett bra klipp, och låter fint, men som sagt håll koll på remmarna, eller hoppa över den motorn. Jag hade en själv ett tag, men avyttrade den sedan, och det kändes tryggt med tanke på de remproblem som förekommer, med i en del fall kostsamma haverier som följd.
av rosefors
#1562128
VEA har problem med att lagerbanorna till balansaxlarna slits sönder men framför allt att oljeringarna på kolvarna sätter igen. Kräver öppnande av motor och byta kolvar. Drabbar alla VEA fram till och med 2016 års modeller förr eller senare.

Remproblemet på 2.5T har endast att göra med underhåll, eller snarare brist på det. Följande grejer måste man se till är bytt. Miltirem, spännare, generatorfrihjul samt lagret på magnetkopplingen till ACn, vilket i praktiken innebär ny magnetkoppling. Ser man till att detta inte har gått mer än 12k mil så har man inga problem.
S90 T5 däck/bromsskivor

Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och n[…]

Hej Man läser en massa om allt strul med VEA-[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bakoken är 15år gammla börjar even[…]

Ser ut som om jag behöver köpa ny AC-sla[…]