Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny här på forumet och ny stolt ägare av en långmilare V70 DRIVe. (32000mil)

Denna bilen hade fina papper när jag köpte den häromdagen vilket då ledde till affär. Men märkte kanske snabbt några saker som jag inte märkte när jag provkörde den (fråga mig inte varför...men så är läget nu och jag utgår från det nu):

1. Vibrationer/pulserande känsla i ratten vid inbormsningar. Bromsar? Skivor och belägg ser väldigt fina ut vid närmare inspektion idag. MEN, när jag plockade loss hjulet så satt inte skivan fast, alltså centreringsskruven för skivan var inte på plats. Kan detta påverka? Eller bör jag bara åka och köpa mig nya skivor och belägg?

2.Bilen har ett tjutande ljud vid gaspådrag vid växel 1,2&3 har itne hört det på motorväg... (detta hördes inte på provkörningen..) FILM - skuva upp ljudet!

3.Den känns slö.. dvs. slöare än en 1,6d skall vara. Orkar knappt upp i 100kmh vid motorvägspåfart. har läst lite och det verkar som flera har haft detta, någon har bytt turbon, någon har bytt magnetventilen etc. Hade tänkt att testa magnetventilen så att den lirar men hittar inte vart den sitter?

Tack på förhand!
/Per
Perryper skrev: Vibrationer/pulserande känsla i ratten vid inbormsningar. Bromsar? Skivor och belägg ser väldigt fina ut vid närmare inspektion idag. MEN, när jag plockade loss hjulet så satt inte skivan fast, alltså centreringsskruven för skivan var inte på plats. Kan detta påverka? Eller bör jag bara åka och köpa mig nya skivor och belägg?
Lossa oket och ta ut inre belägget från kolven. Lägg beläggen lösa i okhållaren (det yttre ligger redan på plats). Om du inte lätt med fingerkraft kan putta beläggen in mot och ut från skivan går de för tungt. Slipa bort rost från anliggningsytorna på okhållaren och smörj med någon värmebeständigt.

Jag hade exakt samma problem och trodde på skeva skivor, men det var beläggen som gick lite för trögt.
apersson850 skrev:Lossa oket och ta ut inre belägget från kolven. Lägg beläggen lösa i okhållaren (det yttre ligger redan på plats). Om du inte lätt med fingerkraft kan putta beläggen in mot och ut från skivan går de för tungt. Slipa bort rost från anliggningsytorna på okhållaren och smörj med någon värmebeständigt.

Jag hade exakt samma problem och trodde på skeva skivor, men det var beläggen som gick lite för trögt.
Tack, skall kolla detta imorgon. Jag har redan köpt grejer men inte monterat. Så fungerar detta skall jag lämna tillbaka grejerna. För skivor och beläggen ser så gott som nya ut. (saknade en insexsnyckel 7H hemma så får köpa en imorgon)

Återigen, tack för tipset!
/Per
Hittat missljudet. Kupéfläkten… blir till en större operation någon helg.

Jag har också bytt bromsarna fram samt renoveringskit till bromsoken. Alla vibrationer och pulserande är nu borta.

Skall byta Magnetventilen till turbon i helgen och se om bilen blir piggare.

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]