- mån 13 nov 2023, 11:37
Har en XC70 2016 där jag kan låsa upp låset till dragkroken med nyckeln så att vredet går att trycka in och vrida men jag kan inte vrida det tillräckligt långt så spärren till kroken släpper. När jag vrider vredet kommer jag halvvägs sen är det stopp. Har provat att vrida runt med rörtång (utan att ta i för mycket förstås), smörjt med rostlösare och knackat på vreden men inget händer.
Man borde väl kunna ta bort hela låsenheten och då kanske komma åt att rengöra och smörja bättre så att jag får bort kroken? Kan tänka mig att spärren rostat fast och att det är därför jag inte kan vrida låset mer än halvvägs
Köper man en ny låsenhet så måste man ju ändå få bort låset.
Jag förmodar att det inte skulle hjälpa att köpa ett nytt lås eftersom felet förmodligen är själva spärren som fastnat.
Man borde väl kunna ta bort hela låsenheten och då kanske komma åt att rengöra och smörja bättre så att jag får bort kroken? Kan tänka mig att spärren rostat fast och att det är därför jag inte kan vrida låset mer än halvvägs
Köper man en ny låsenhet så måste man ju ändå få bort låset.
Jag förmodar att det inte skulle hjälpa att köpa ett nytt lås eftersom felet förmodligen är själva spärren som fastnat.