Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CatharinaL
Hej,
Finns det någon hjälpsam själ som har en hjälpande idé om vad som är fel på vår V70 diesel 2011.
Den går slött och hackar lite. Vi bytte intercoler slang, den långa, då den var sprucken. Bilen fungerade helt normalt ca 20 mil.
Sedan ny felkod, den här gången på MAF, vilken nu är utbytt.
Fortfarande kommer felkoden på MAF tillbaka direkt. När vi nollställer felkoden går bilen normalt några sekunder, sedan kommer felkoden tillbaka, bilen hackar till och blir slö igen. Jag förstår att det är motorskyddet som slår till. Enligt kodläsaren så finns det ett luftflöde genom MAF.
Någon som har en idé om var felet ligger och var vi ska börja leta? Det finns inga andra felkoder.

Hälsningar
Catharina
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad är det för dieselmotor och vad är det exakt för felkod/er.
av CatharinaL
Hej och tack för svar.
Nu har jag fått mer info av min morbror. Motorn är en 2.4 l 5 cylindrig diesel. Koderna ser ut enligt följande:
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.101.4/201014/GP
DTC report
Connection profile: Volvo Platform 3 MY2008-Date: 2023-11-13 10:40:53
VIN: YV1BW5250B1196055
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 4
----------------------------
P00BD [0x00BD]
Mass air flow (MAF) sensor A - circuit range/performance
Status: Pending
P00BD(00) [0x00BD00]
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
P0299(00) [0x029900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) - low boost
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
P0744(68) [0x074468] Archive (inactive)
Torque converter clutch (TCC) solenoid - circuit intermittent
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
[P3/VEA] Engine control unit[P3/VEA] Engine control unit
DTCs: 2
P00BD(00) [0x00BD00]
P0299(00) [0x029900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) - low boost
[P3/VEA] CEM
No DTC found.
[P3/VEA] PBM
No DTC found.
[P3/VEA] SAS
No DTC found.
OBD-IIOBD-II
DTCs: 4
P00BD [0x00BD]
Status: Pending
P00BD(00) [0x00BD00]
-------------------------
Användarvisningsbild
av MartinS
Det skulle kunna va ett luftläckage mellan turbo och motor, alltså slangarna/rören till/från intercoolern. Eller MAP-sensorn som sitter på intercoolerutloppet. Ofta är det inte MAF det är fel på, utan den mäter något som verkar fel, t.ex. mer eller mindre luft än vad som borde gå åt, pga en läcka eller felaktig trycksensor.
Användarvisningsbild
av apersson850
När mitt laddluftsrör, alltså det mellan turbo och laddluftkylaren, under motorn, läckte ville det till en rätt rejäl ansträngning för bilen innan den blev helt övertygad om att det var något som var fel. När den väl fattade att luften smet iväg blev det lågeffektläge och motorlampa.
På närmsta verkstad konstaterade de att antingen är det fel på en givare eller läcker det. Ett stamp på gasen avslöjade ett tydligt väsande, och så var det med den saken.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]