Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ohe
Hej!
Har tagit över en V70 D5 2012 från en släkting. Bilen har stått avställd i många år och har under 10k mil på mätaren. Har gått fint i två veckor tills imorse när jag skulle hem från jobbet. Små tändningsförsök men startade inte. Inte så konstigt när jag fick se batteriet kanske… :-o Gjorde rent och fick igång med startkablar och tog mig hem. Men nu är den stendöd, försöker inte ens starta… Ny batterikabel skall inhandlas, såklart, men BMS-kontakten är ju också borta. Skall såklart ladda batteriet, men tycker den kunde försöka tända iallafall, har kört hem och haft den på tomgång i en timme? Kan ju vara så att det som finns kvar av kabelskon inte räcker för start, men innan försökte den iallafall.

BMS-kabeln är ju borta från minuspolen men sitter i pluspol, kan det vara därför den inte ens försöker starta? Skall jag ta bort den från plus också, verkar ju inte behövas ändå? Kan man köpa bara BMS-kabeln? Inte hittat någon iallafall. Är den krångliga att byta, försvinner ju in mot instrumentbrädan till?

Andra tankar?
(Och hur fan kan det bli så mycket oxid? Nog för att den varit avställd, men det är 100 gånger mer än jag ens sett i segelbåten, och då ligger den ändå i saltvatten med krypströmmar och dylikt…)

Försökte bifoga bilder men lyckades inte. Fick in länkar till bilderna iallafall. Funkar det inte får ni tro på mitt ord; det finns typ ingen batterisko eller bms-kontakt kvar…

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT
Användarvisningsbild
av MartinS
Ta bort, gör rent och byt det som du inte får ordning på.

Här finns lite begagnade kablar/BMS'er etc.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... abel/Alla/

Kontakten för BMS'en finns att köpa på Volvo, du får köpa den "i delar", sedan kan du klämma på en ny kontakt på befintliga kablar.

För att göra rent det som är helt men oxiderar, se nedan. Jag har hört att man kan addera salt i vinägern för ännu bättre resultat.
av skarj
Åk till något ställe där du får hjälp med en batteritestare, eller om du har en själv, där konditionen testas på batteriet alltså, men vore det jag skulle jag byta batteri hur som helst och kabelskorna. Ta det därifrån om det fortfarande är problem, generatorn kan ju även den vara kaputt, men kablarna kan även dom vara dåliga med tanke på hur det ser ut (till batteriet, men jag skulle börja med nytt batt samt nya kabelskor (till batt).
av binkie
Rengör pluspolen, byt minuspolen så du får en ny BMS. Åk på Volvo och få en ny hylsisolator samt repterminaler till BMSen. Då får du skarva in två nya kablar bara. Alt åk på någon skrot och klipp kabeln för BMSen. Sen sist av allt så byter du batteriet.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]