Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David1990
Hej! Jag hade bilen inne på en verkstad i torsdags för kopplings och svänghjulsbyte. Mekanikern berättade att startmotorn hade fått ett missljud efter bytet men att han endast hade lossat den ifrån växellådan och att det inte hade något med reparationen att göra.

Ljudet i sig är svårt att förklara med det var ett ganska högt missljud vid start. Igår när jag skulle starta bilen så klickade endast startmotorn och bilen gick bara att starta genom rullstart.

Kan en startmotor gå sönder endast genom att lossa den eller är chansen större att något fel har gjorts vid svänghjulsbytet och finns det något sätt att få reda på det isåfall? Hur skulle ni mer erfarna och kunniga ha gjort? Känns lite surt att betala 8000 i arbetskostnad och att få en trasig startmotor på köpet😏
av David1990
Ja det kanske är så. Har dock inte haft några problem eller missljud alls från startmotorn innan jag ställde ner bilen på verkstaden men det var nog en slump att den gick sönder under verkstadsbesöket
av rosefors
Finns ju ett ordspråk som säger att fel sällan kommer ensamt 🙂 Man får sätta det i relation till: Vad är sannolikheten att verkstadsmekanikern har orsakat skada på startmotorn? Vad är det han skulle kunna ha gjort som lett till att den gått sönder?

Ofta när något är på gränsen till att ge upp krävs det inte mycket mer än att nån ruckar på nånting eller petar nånstans för att bägaren ska tippa över. Det betyder inte att det är den där sista knuffen som är orsaken.
av David1990
Det ordspråket stämmer alldeles för ofta. Jag är inte tillräckligt kunnig eller insatt för att veta om något misstag kan ha gjorts men det var nog mer en förhoppning för att slippa stå för ännu en dyr verkstadsnota. Inser nu att bilen borde ha sålts för längesedan😅
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Helt säkert så att startmotorn redan var på väg ut, att lossa på den vara bara dödsstöten.
Missljudet är ofta att startmotorns solenoid inte riktigt orkar skjuta in axeln mot svänghjulets startkrans. Det glappar lite då, låter riktigt illa.

Fick byta startmotor på min D5 för några år sedan, inte så svårt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
klacken skrev: sön 15 okt 2023, 18:50 Med nytt svänghjul och gammal startmotor kanske man får missljud men den borde ju inte sluta fungerar
Som sagt, om startmotorn redan var på upphällningen räcker det att lossa den och sätta tillbaka den för att den ska avlida.
Omöjligt att veta utan att demontera den igen och plocka isär den. En bra begagnad startmotor, av så ny årsmodell som möjligt, hittar man på Bildelsbasen.
av skarj
Första åtgärd är ju att lossa och provköra den, är det lagerfel, vilket kan låta så var det rågång innan, sitter den konstigt monterad eller ser misshandlad ut, ja då kan man ha ett case, men är nog inte helt lätt att få någon kompensation, det bästa är väl om den sitter felaktigt så det spänner på något vis, då är det ett dåligt jobb, men som kanske avhjälps av att lossa och sätta tillbaka, men troligast är väl lägerfel. Svårt att gissa utan att höra.
Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med svå[…]

Jag använder min V70 2007 för camping. A[…]

B30a i en 740?

Det blir en del att bygga om såklart, men de[…]

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]