Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm1nvv
Hej på er
Har bytt ut min Släpvagnskontakt på min V70 08- till en 13-polig. Det mesta fungerar men funderar på den lösa kabeln som finns. Den skall väl kopplas in i kontakten vid modulen antar jag.
Vill ha backljus ut då jag har en husvagn med backljus amt backkamera.
Har för mig att jag att sett informationen någonstans men kan inte hitta den igen,
Har din bil haft sjupoligt med TRM från början? I så fall kopplar du in motsvarande funktion på samma ställe på TRM. Men när du skriver "det mesta fungerar" antar jag att du redan gjort det.
Funktionerna för dimbakljus, backljus och laddning fick samsas om en pinne i den sjupoliga (man fick välja en av dem). Dessa har alla egna pinnar i den 13-poliga och dessutom två separata +12 V matningar med var sin jord.
Den "lösa kabeln" du nämner, vilken pol sitter den i? Om det är nummer nio är det ständig +12 V. Den kommer inte från TRM utan från en säkring som får sättas dit i elcentralen där bak.
El13pol.jpg
El13pol.jpg (102.18 KiB) Visad 800 gånger
Det var en 7-polig från början och jag har inte kopplat in den lösa kabeln ännu. Det jag saknar är signalen till min backlampa. Men skall kanske kolla upp på vagnen istället. Kan vara jag som orsakat problem där när jag bytte ut den 7-poliga mot den 13-poliga på husvagnen. Ville ha 13-poliga på båda bilarna samt husvagnen för enkelhetens skull..
Jo, att du haft sjupoligt förstod jag. Essensen av frågan var med TRM? Om så är fallet har du schemat för vad du ska göra ovan. Men det förekommer "fulkopplingar" utan TRM, och då kan det se ut precis hur som helst.

Jag bytte också till 13-poligt på alla släparna när jag skaffade den första bilen med 13-poligt. Min XC70 är en 2012 och då var 13-poligt standard.

Själva uttaget/stickproppen ska kopplas så här: Schema
OK missförstod dig där. Det är en TRM som jag har kopplat in mitt kablage i.
Skall mäta upp lite bättre vad som kommer ur kontakten så får jag se.

Tack för all info
Tommy
Om någon läser det här sen ska jag kanske tillägga att fram till och med 2012 "vaknar" släpvagnsuttaget när minst 10 W belastning detekteras på bakljuset. Senare varianter för LED fungerar nog annorlunda - har inte kollat upp den.
Bromsljus fungerar dock alltid. Men om du har kontakten lös och mäter på backljus händer nog inget på en äldre variant, om inte bakljusen också är inkopplade.
Någon med ny fartkamera fil gpx

Min original gps har inte fartkameror. Fick tag i[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]