Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnnyF
Hej,

Jag har en Volvo xc70 -14 d4. Kärran har rullat 12000 mil och är polestar optimerad. Men har haft problem med extraljusen. När vi köpte bilen satt det tre xenonljus på, men verkstaden som vi köpte bilen ifrån var sånna klåpare att de inte kunde laga dom. Ett var trasigt vid köp, dom bytte det, nästa gick sönder. De bytte alla, det flimrade fortfarande. Samtidigt kommer det upp ”fel helljus” i instrumentpanelen. Så de satte dit en ledramp istället.
Nu lyser det utan att problem, men ”fel helljus” flimrar fram och tillbaka i instrumentpanelen.

Jag undrar nu om någon haft liknande problem? Kan absolut inget om el eller liknande. Men -14 modellen behöver man inte programmera för helljus om jag minns rätt. Det lyser bra, men discot kan uppfattas som rätt störande…
Programmering behövs om de ska kunna stängas av på avsett sätt. Annars får du inget menyalternativ för det.
Hur är de inkopplade? Det lär väl vara där problemet har sitt ursprung.

Det sa gubben (fd mekaniker) som hjälpte mig […]

Hur känns systemet nu när du kört e[…]

Pålitliga motorer?

Mest pålitlig = 6-cylindrig T6, minst p&arin[…]

T-map sensor

Tack!