Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spud
Hej!

D4 4 cyl VEA.
Har nyligen fått bytt kolvar och kolvringar då motorn drack en del olja.
Efter det känns det som nya problem börjat.
Illaluktande, ibland bränd doft, ibland något gummiaktig doft. Detta går in i kupén. Denna känns dock inte alltid. Men senaste dagarna nästan hela tiden, fast främst vid korsningar och när man ska parkera bilen.

Har någon varit ute för liknande problem?
Senast redigerad av 6 spud, redigerad totalt 0 gång.
Eftersom att du har garanti på jobbet är det ju bara att ligga på tills det blir bra!

Att byta kolvar och kolvringar i en motor är ett stort jobb, topplock och oljetråg måste demonteras vilket även innebär mycket plock med påmonterade delar. I samband med demonteringen läcker olja ut som sedan bränns av när bilen körs igång igen. Efter några veckor bör inga läckage vara synliga.

Att det luktar illa då och då beror på att partikelfiltret regenereras(bränns ur) när bilens dator känner av att det är fullt med sot. På min V70II-2011 D3 läcker det dessutom olja från ventilkåpan ner på partikelfiltret och då luktar det inte gott vid regenerering. Det blev något bättre efter jag bytt packning på vakuumpumpen.
/Hasse
Tack för ditt svar.

Det har nu gått över 3 veckor, men lukten har kommit tillbaka och mer frekvent tycker jag.
Svårt att se att gammal olja skulle lukta så länge.

Partikelfiltret var i alla fall inget jag märkte innan kolvarna byttes.
Senast redigerad av 1 spud, redigerad totalt 0 gånger.
Lägg upp ett klipp så vi kan höra.
Balansaxlarna måste demonteras vid kolv/ring-byte, eventuellt blev axelpaketet undermåligt injusterat när man monterade tillbaka det. Eller så var det utslitet redan innan man rev motorn.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]