Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kruger10
Jag har en Volvo V70 2.5 FT AFV Bi-Fuel årsmodell -10, miltal 22000, som har fått problem med automatlådan. Jag skriver en längre beskrivning här kanske onödigt lång=)...Problemet började med att den dunkade i en växel när jag crusade i 110km/h. Lite senare under samma färd när jag skulle accelerera upp på E4:an så la den ur växeln flera gånger med kanske några sekunder i friläge här och där så att acceleration blev väldigt ryckig. Bilen lämnades in på Volvo verkstad men dom hittade inget fel och inga felkoder. När jag senare hämtade bilen så märkte jag att den dunkade i växlar nu och då men inga större problem. Väl hemma gjorde jag oljebyte i växellådan på verkstad och skulle sedan "köra in bilen".

Nästa gång jag körde bilen blev de riktiga problem. Under stadskörning i en acceleration från stillastående fick den inte i vad jag gissar är 3:ans växel och frijulade flera sekunder sen provade den få i växeln igen men då blev de motorstopp.
Oljebytet i växellådan borde inte orsaka så allvarliga problem utan mest troligt är de ett underliggande allvarligt problem som oljebytet inte kan lösa...antog jag.
Lämnade in igen men inga felkoder nu heller. Dom provkörde och kände också att den växlade konstigt och säger att de enda att göra är att byta ut växellådan. Detta skulle kosta med arbete 21000kr (utbyteslådan har gått 9000mil) vilket är relativt billigt om jag förstått rätt.

Nu efter denna långa historia till mina frågor=)
Finns de en risk att ett lådbyte inte löser mitt problem? Kan de vara ngt annat än lådan som orsakar dessa problem tror ni?
Kommer den tappa i mkt värde pga utbytt låda? Tack på förhand!
av skarj
I ditt fall så tappar den nog värdet mer av att inte byta låda, men personligen känner jag inget positivt i att köpa en bil med bytt låda, låter kanske dumt, men det sänder signaler om dåligt skött bil, finns andra bilar att köpa som skulle gå före i kön så att säga. Andra kanske finner det mer positivt, men personligen så tror jag att fler än jag tänker att det kan vara fler kommande problem med en sådan bil, alternativt "problembil". Men att sälja den i nuvarande skick lär inte inbringa någon förmögenhet hellr, så ditt bästa val är att byta låda och behålla bilen. Om du nu inte kommer fram till att något billigare går att göra, att låta en annan verkstad bedöma felet är nog en bra början.
av William85
Det är nog ingen värdehöjande åtgärd, som sagt innan så är det nog bara nödvändigt för att ”behålla” vanliga värdet.

Själv tycker jag dock inte det behöver vara negativt med bytt låda till en med så få mil, konstigare saker har väl hänt än att en automat rasat vid 20 000mil.
av dannesk
Skulle bytt lådan direkt för den summan.

Växellåds eller motorbyte (eller byte av andra komponenter) signalerar väl inte dåligt skött bil, snarare att den som satt där inte hade tillräckligt bra kvalitet. Titta bara på alla bilar som bytt VEA motorer eller fått de renoverade, de är väl bättre än de som inte bytt. Jag fick fabriksny låda i min XC60 på 1800mil pga ventilläckage och vet andra som fått renoverade eller bytta ventilpaket, de har ju bättre lådor än de som inte åtgärdats.
av skarj
Man tycker olika, vilket är OK, kan ju bara svara för mig själv, jag väljer bort bilar med bytta motorer, lådor m.m., och tror inte att jag är ensam om att tänka så Är det ett modellfel så undviker jag modellen helt istället för att köpa modellen med bytt, vad det nu är som är dåligt.
Men i TS fall är det förstås bättre att byta och använda, än att behålla en defekt låda, själv skulle jag för säkerhetsskull kolla med en verkstad till.
av skarj
Klokt, hoppas det blir bra och att du blir nöjd! Försök att få ett svar vad som var fel med lådan, gissar att det är svårt att få svar, men intressant att veta.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]