- lör 16 sep 2023, 23:31
Jag har en Volvo V70 2.5 FT AFV Bi-Fuel årsmodell -10, miltal 22000, som har fått problem med automatlådan. Jag skriver en längre beskrivning här kanske onödigt lång=)...Problemet började med att den dunkade i en växel när jag crusade i 110km/h. Lite senare under samma färd när jag skulle accelerera upp på E4:an så la den ur växeln flera gånger med kanske några sekunder i friläge här och där så att acceleration blev väldigt ryckig. Bilen lämnades in på Volvo verkstad men dom hittade inget fel och inga felkoder. När jag senare hämtade bilen så märkte jag att den dunkade i växlar nu och då men inga större problem. Väl hemma gjorde jag oljebyte i växellådan på verkstad och skulle sedan "köra in bilen".
Nästa gång jag körde bilen blev de riktiga problem. Under stadskörning i en acceleration från stillastående fick den inte i vad jag gissar är 3:ans växel och frijulade flera sekunder sen provade den få i växeln igen men då blev de motorstopp.
Oljebytet i växellådan borde inte orsaka så allvarliga problem utan mest troligt är de ett underliggande allvarligt problem som oljebytet inte kan lösa...antog jag.
Lämnade in igen men inga felkoder nu heller. Dom provkörde och kände också att den växlade konstigt och säger att de enda att göra är att byta ut växellådan. Detta skulle kosta med arbete 21000kr (utbyteslådan har gått 9000mil) vilket är relativt billigt om jag förstått rätt.
Nu efter denna långa historia till mina frågor=)
Finns de en risk att ett lådbyte inte löser mitt problem? Kan de vara ngt annat än lådan som orsakar dessa problem tror ni?
Kommer den tappa i mkt värde pga utbytt låda? Tack på förhand!
Nästa gång jag körde bilen blev de riktiga problem. Under stadskörning i en acceleration från stillastående fick den inte i vad jag gissar är 3:ans växel och frijulade flera sekunder sen provade den få i växeln igen men då blev de motorstopp.
Oljebytet i växellådan borde inte orsaka så allvarliga problem utan mest troligt är de ett underliggande allvarligt problem som oljebytet inte kan lösa...antog jag.
Lämnade in igen men inga felkoder nu heller. Dom provkörde och kände också att den växlade konstigt och säger att de enda att göra är att byta ut växellådan. Detta skulle kosta med arbete 21000kr (utbyteslådan har gått 9000mil) vilket är relativt billigt om jag förstått rätt.
Nu efter denna långa historia till mina frågor=)
Finns de en risk att ett lådbyte inte löser mitt problem? Kan de vara ngt annat än lådan som orsakar dessa problem tror ni?
Kommer den tappa i mkt värde pga utbytt låda? Tack på förhand!