Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggan99
#1554497
Gammalt fel som jag ännu inte lyckats fixa. Bilen körs väldigt lite och mest korta sträckor i stadsmiljö, så egentligen klarar jag mej utan turbo! Men det tycker man antagligen inte på Bilprovningen som närmar sig... De godkänner antagligen inte en bil med trasig turbo?

För turbon är nu mer död än levande, från att ha lagt av då och då till att den nu inte fungerar alls.

Har bytt TMAP givaren. Jag har legat under motorn och letat läckage samtidigt som hustrun gasat. Jag har försökt hitta kabelbrott (visuellt) på de tre tunna kablarna som går till turbon, vet inte om man kan ta loss och mäta någonting? Hittar alltså inga fel. Och det finns inga felkoder.

Igår körde jag en runda och testade lite.
Ger jag gasen i botten ökar farten sakta sakta, är det uppför och jag gasar på så har det hänt att motorn hackar, men inte alltid. Det går väldigt sakta att nå 100. Kollar man på "nuvarande bränsleförbrukning" i bildatorn så ser man att gaspedalen inte funkar. När man trycker gasen i botten så ökar inte förbrukningen, den ligger kvar på samma nivå som tidigare. Borde inte bränsleförbrukningen påverkas även utan turbofunktion när man trycker gasen i botten?

Igår, efter att ha kört ca 60km så började plötsligt hördes ett ljud (?) från turbon och den började ladda igen! Först lite seg, men efter någon stund kändes den nästan normal igen. (Och bränsleförbrukningen visades som vanligt igen! Allt fungerade ok när jag parkerade igår.

Men idag var det lika illa som vanligt. Ingen turbo.

Trångt och dj-igt är det, så ett verkstadsbesök är kanske ändå tvunget. Har aldrig haft den på verkstad, några tips? Volvoverkstaden är nog för dyr... .
av roggan99
#1554581
Bild från min elm-scanner visar wastegate och turbotryck se diagram Det ser inte normalt ut. Vad kan det bero på?
Screenshot_2023-09-12-09-15-01-682_com.ovz.carscanner.jpg
Screenshot_2023-09-12-09-15-01-682_com.ovz.carscanner.jpg (360.46 KiB) Visad 511 gånger
av roggan99
#1554583
Screenshot_2023-09-12-09-27-26-031_com.ovz.carscanner.jpg
Screenshot_2023-09-12-09-27-26-031_com.ovz.carscanner.jpg (454.71 KiB) Visad 508 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1554626
Jag fick ett kabelbrott som gjorde att wastegaten stod öppen hela tiden. Då blev det i praktiken sugmotor och seg som sirap. Kunde hålla normal fart på jämn landsväg med tomt flaksläp bakom, men inte om det lutade det minsta mot mig.
Då tändes förvisso motorlampan, men det kanske den inte gör om ventilen bara "inte vill"? Jag hade ju kortslutning och trasig säkring.
av roggan99
#1554646
Ok, tack för ditt svar.
Ja ledningsfel, det liknar ju glappkontakt när man tittar på diagrammen, "Turbo Wastegaten %" slår upp och ner väldigt snabbt. Och i slutet på bägge registreringarna ökar plötsligt "Boost Pressure" samtidigt med att "Turbo Wastegaten %" lugnat ner sig på 95% ungefär. När det hände laddade Turbon riktigt.

Så kanske är det kabelbrott ändå... Vet inte hur det funkar, signalen som styr Wastegaten kommer från bil-datorn eller ECU gissar jag? Signalen matas kanske via en av de 3 kablarna som går till turbon?
Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]