- fre 08 sep 2023, 08:15
#1554122
Den värmer motorn. Men precis som när du kör så värmer motorn (eller mer exakt cirkulationen av den varma kylvätskan) upp kupén. Värmaren har en elektrisk pump som pumpar runt kylvätskan och så kör den med kupéfläkten när det blir varmt nog för att det ska göra någon nytta.
Så slutresultatet blir att det blir varmt i både motorn och kupén.
D5 och D4 är samma motorkonstruktion med olika effektuttag. I en 2016 är standardeffekten 181 resp. 220 hk. Kan ökas till 220 resp. 230 hk med Polestar. Vi har en D5 (2012) och en D4 (2016) med 230 resp. 181 hk. Bortsett från att D5:an är märkbart piggare är det ingen skillnad annars när man kör. Vid stopp stannar den från 2016 automatiskt. Det gör inte den från 2012. Men det beror på årsmodellen, inte på motorversionen.
Det gör också att den äldre har växellådan TF-80SC, den nyare TF-80SD. Skillnaden är bara att den senare modellen kan hantera start/stopp.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.