Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av w300i
Skulle ut en sväng och handla lite,men märkte att bilen inte blinkade till som vanligt när jag tryckte på lås upp-knappen på fjärren. Och förardörren gick då inte att öppna,men såg att passagerardörren var olåst så jag gick då runt och tänkte prova att öppna förardörren inifrån men det gick inte heller,låspinnen åker upp när jag drar i inre handtaget men åker ner direkt igen när jag släpper på handtaget. Märkte då i samma veva att även vänster bakdörr är fast i låst läge… Ska också tillägga att jag prövade med nyckeln manuellt i dörrlåset utifrån men det gick inte att låsa/låsa upp med den heller.

Satte i nyckeln i tändningslåset och såg då att bilen hade koden ”Larm utlöst,kontrollera bilen” i mätarhuset villket jag också tyckte var märkligt. Iallafall så prövade jag starta bilen och det var inga problem,försökte då köra ner rutan i förardörren men det gick inte heller,upptäckte då att hela kontrollpanelen i förardörren är död och så även i vänster bakdörr.

Så nu är jag alltså fast med 2 dörrar som inte går att öppna varken utifrån eller inifrån. Vart ska jag börja felsöka? Otroligt märkligt då jag körde bilen senast igår utan några som helst problem.
av w300i
Steffe3 skrev: tor 31 aug 2023, 21:44 Med tanke på att det är på ena sidan, skulle jag tippa på kabelbrott i övergången mellan förardörr och kaross. Rätt vanligt fel tyvärr.
Låter lagomt kul. Nåt tips på hur jag ska kontrollera det när dörren inte går att öppna? :-/ Kan detta hänga ihop med larmet som säger sig utlöst eller är det nåt annat som kan ha orsakat just den biten?
av w300i
En liten uppdatering nudå,fram och bakdörr på vänstersida har jag nu fått upp.

Prövade lite allt möjligt,att lyfta lite på dörren medans jag tryckte på lås upp-knappen,att knacka lite på dörren från utsidan här och var och när jag dunkade till ungefär vid låskistan då kom centrallåset igång.

Är det garanterat dörr-modulen då som strular? Tänkte så man vet vad man ska leta efter för delar och förbereda sig på kostnaderna…
Skulle fortfarande gissa på kablage, eftersom det är båda (framdörren styr bakdörren).

Man får släppa på överföringen till karossen och kolla varje kabel efter minsta lilla skada (troligen vid eventuellt buntband).
Bara om man har keyless vad jag vet, övrigt är mekaniskt för handtaget.

Hade det bara varit att pinnen inte går upp/ner så kan det vara en fjäder som hoppat ur i låset, alternativt en av motorerna.
av w300i
Hann inte kolla så mycket mer idag så fortsättning följer imorgon. Men det gick iallafall inte att låsa bilen med fjärren,låste jag med nyckeln så gick det inte och låsa upp med nyckeln utan då fick jag stå och dunka på dörren medans jag tryckte på lås upp-knappen på fjärren…
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]