Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
V70 D 3 2016. Tänker ta tag i problemet med att kopplingspedalen ibland hänger sig/ inte vill gå ända upp. Börjar med att lufta slavcylindern- tror att jag har tur och slipper köpa nytt.
Men var sitter den, tittat med öppen motorhuv- kan inte se den.
Under batteriet? Sitter den under bilen?
Letar efter slavcylindern.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Slavcylindern blev inbyggd inne i sprängkåpan redan innan millenieskiftet, vore väl konstigt om den flyttat ut igen :-)
Du borde kunna se hydraulröret försvinna in i kåpan och precis där bör avluftningen sitta. På en V70 -00 pratar vi om mitt på framsidan av kåpan över kopplingen.
Mitt under sprängkåpan, i lägsta punkten, bör det finnas ett dräneringshål. Kolla om det droppar bromsvätska där, isåfall läcker antagligen slavcylindern. Är det torrt där så är det ett bra tecken ;-)
av Alfp
Tack Erik Å
- Genast en följd fråga.
Jag kommer åt den inifrån förarplatsen/typ uppe ovanför K pedalen då? känns trångt i så fall
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ovanför pedalen sitter huvudcylindern intrasslad.. Kan mycket väl vara där felet är, betydligt enklare och billigare att byta än slavcylindern.
Byte av slavcylinder kräver att man tar loss växellådan från motorn, sånt brukar bli dyrt..

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]