Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dhylan
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med Webasto Dieselvärmaren på min V70 D3 2012.
När jag kör direktstart så står det "PÅ" i en sekund och sen går det tillbaka till "AV" utan att värmaren har gett ifrån sig något ljud alls. Motorn var avstängd och kall när detta testades. Batteriladdare satt också påkopplad under testandet.

Jag kopplade in Webasto Thermo Test och där fanns inga aktiva felkoder, men jag nollställde felkodslistan ändå. Jag kan köra Dieselpumpen, Luftfläkten, Glödstiftet och Vattenpumpen till värmaren var för sig utan problem, men det går inte att starta värmaren alls. Säkringen till Värmaren är hel och jag har bytt plats på de 3 reläerna i elcentralen vid luftfiltret utan något resultat. Jag provade att koppla in "iCarsoft CR Max" men hittade ingenting där i som var till nytta för detta felet.

Det känns som att Volvo-systemet vägrar slå igång värmaren men jag förstår inte varför.
Värmaren är en Webasto Thermo Top VEVO 5KW.

Vore väldigt tacksam om någon har en idé på detta
Användarvisningsbild
av apersson850
Är det kallt nog ute? Den går bara att köra om omgivningstemperaturen (mätt av givaren i ytterbackspegeln på förarsidan) inte är över 15°C. Är det för varmt händer det du beskriver.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brassa på med kylspray i backspegeln eller sätt ett påse med krossad is runt den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så kan man göra. Det är alltså samma givare som används för att indikera yttertemperaturen i instrumentpanelen, så du kan se där om du kommit ner tillräckligt för att värmaren ska kunna gå.
Svart grill

Hej. Har en V60 -24. Skulle vilja ha en helt sva[…]

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]