Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lorentsson
Hej,

Stormen hans bidrog med en hel del vatten i vår stackars v70 2.4d -10. Rev inredningen och sug upp säkert 10l som låg och skvalpa under mattorna. Det som är gjort är att inredningen är uttagen och allt är torkat i ett par dagar vilket jag trodde skulle räcka men fläkten blåser knappt alls. Spelar ingen roll vilket läge eller om ac är på eller av. I bästa fall skulle jag säga att fullt flås är att likställa med läge 1.
Efter att allt vatten är utsuget, torkat och återmonterat nollade jag koderna men bifogade koder kommer tillbaka.
IMG_0674.jpeg
IMG_0674.jpeg (3.16 MiB) Visad 727 gånger
av binkie
Hör du att fläkten ökar i hastighet men det kommer ingen luft i spjällen?

Är styrenheterna till stolsvärmen urkopplade? De sitter under framstolarna, tre kontaktstycken. Om de är urkopplade men du fortfarande får felkod på bus fel så börja med att koppla ur vardera spjällmotor som den sätter felkod på och se om resterande felkoder på de andra spjällen försvinner. Misstänker att du har fukt i någon spjällmotor som kortsluter LIN nätverket för klimatanläggningen.

Har du otur så har CCM (reglagepanelen) fukt i sig.

Finns det ingen försäkring som kan gå in och hjälpa?
av Volvobb8
Hej. Hade exakt samma problem som dig. Vatten tog sig in via framrutan. En dag så slutade fläkten fungera. Kopplade i felkodsläsaren och fick ut nästan identiska felkoder som du visar. Läste runt lite men hittade ingen felbeskrivning som matchade hundra. Bestämde mig ändå för att beställa en ny kontrollpanel ifrån skroten. Nu är den precis iskruvad och allting fungerar som det ska igen, och inga felkoder. Hoppas detta kan hjälpa dig.
av Lorentsson
Volvobb8 skrev:Hej. Hade exakt samma problem som dig. Vatten tog sig in via framrutan. En dag så slutade fläkten fungera. Kopplade i felkodsläsaren och fick ut nästan identiska felkoder som du visar. Läste runt lite men hittade ingen felbeskrivning som matchade hundra. Bestämde mig ändå för att beställa en ny kontrollpanel ifrån skroten. Nu är den precis iskruvad och allting fungerar som det ska igen, och inga felkoder. Hoppas detta kan hjälpa dig.
Vilken kontrollpanel menar du, hela centerkonsollen?
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]