Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buriram
Halloy.
Har märkt att min XC70-13 D4 manuell låda, vibrerar till i bakändan. Detta märks när jag startar från stillastående och rullar iväg lite ”snabbt/hårt” och svänger nästan 90gr, det märks mest när jag växlar mellan 1:an och 2:an. Jag kände detta först vid vänster sväng har även nu märkt det vid höger sväng.
Jag tänker att något i haldexen börjar bli slitet, eller något glapp i hjulupphängningen bak???

Min första tanke var att något hjul inte satt fast, de satt som de skulle.

Någon som någon idé eller har haft samma symtom som jag har försökt beskriva.

Tacksam för alla tankar och idéer på vad det kan vara.
av S6024t
Troligen Haldexen,lika på min v60-16 , köpte en "ny"Haldex hos JB , packboxen på ingående axeln till bakaxel bör bytas samtidigt,blandar sig Haldexoljan och bakaxeloljan så blir det ras i Haldexen..
av S6024t
Haldexen kostade 11.500.- gått 400mil-17..
Packboxen,en stor "o-ring", kostade typ 500.- på Volvo.Lämnade iväg bilen,inte fått räkningen för bytet än. Jag har Haldex5,tror du har 4,i vilket fall så inte samma.. Kolla på "Björklunds Garage" på YouTube, han byter pumpen,vilket mycket värre att göra än på 5"an..i princip så sitter Haldexen med fyra skruv,och kardanen och en elkontakt..
Svart grill

Hej. Har en V60 -24. Skulle vilja ha en helt sva[…]

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]