Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja som rubriken lyder, nu har kupéfläkten börjat gå igen vid upplåsning så som den gjorde när bilen var ny.

Är medveten om att den ska göra så under de första fyra åren.

Men nu har den som sagt börjat igen för ca en månad sedan. Har inte gjort något med bilen över huvud taget, så kan inte se varför den fått för sig att börja om med detta..

Någon som har någon idé varför bilen som nu är 13 år helt plötsligt tror att den är ny igen!? :-)
Det konstiga är ju att den gör ett uppehåll på flera år, det är inte första bilen jag hör talas om som gör det. Om den fortsatte konstant under hela perioden så hade det känts rimligare på nåt sätt.
Variosboy skrev: sön 13 aug 2023, 07:44 Någon som har någon idé varför bilen som nu är 13 år helt plötsligt tror att den är ny igen!? :-)
Det luktar "rollover" eller "wraparound"; registret som används som tidräknare fortsätter att räkna upp och när det når 0xFFFF så slår det över till 0000 igen. Haha, såna nybörjarfel ska väl inte mjukvaruutvecklare värda namnet göra. Men jag har sett sånt! :-D
Mer troligt: Räknaren som ska hålla redan på bilens ålder har råkat bli nollställd pga mjukvaruurspårning eller verkstadsingrepp..
Rådlös skrev: sön 13 aug 2023, 08:16 Inget bra svar. Men min V70 -08 höll på i 9 år. Så jag tror inte att det är någon "spikad tid" på denna funktionen. Så det bör vara något annat än "en kalender som räknar år".
Av manualen framgår att funktionen är aktiv när bilen är ny och sen successivt avtar fram tills den fyllt fyra år.
Det verkar vara lite lotto med detta förstår jag på svaren här samt vad jag hört från andra.
Inget man ligger sömnlös över, men nyfikenheten gör ju att man vill veta hur det ligger till! :-)

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]