Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Hoppas på att någon har svaret på min fråga här..
Har en Volvo V70 II 2,4D 2008 som ÄTER styrservopumpar, senaste tre åren har 3 pumpar gått sönder..
Vet någon vad felet kan vara? Försökt söka på symtom när styrväxeln är sönder men inte fått något direkt svar.

När vi byter till en ny fungerande styrservopump, fungerar den felfritt men efter ca.3-4 månader börjar den sakta men säkert tjuta ifrån sig.

För tre år sedan satt original pumpen på, var då trög att svänga vilket gjorde att 2st multiremmar gick av. Bytte styrservon i hopp om att det var den. Men problemet har fortsatt. Bytt pump efter pump som blivit sletna i lagrena och börjat skrika, tillslut går remmen av.
Sammanlagt bytt 3 pumpar. Idag gick multiremmen av som satt på den nya pumpen som är ca 6 månader gammal.
Styrservon börjar även skrika mer när man sätter på AC.n
Oljenivån i behållaren till styrservon har alltid hållt nivån, verkar inte vara ett läckage

Någon som haft liknande problem??
Funkar remspännaren som den ska så det inte blir orimligt stor last på pumpens remskiva..?
Kolla att remmen verkligen är rätt dragen, det kanske går att göra fel så den blir alldeles för tight? Gissar bara :-)
Om envägslagret i generatorns remskiva skär ihop blir det ryckningar i remmen som antagligen frestar på lagren mer än normalt men så illa ska det väl inte kunna bli? Har du av remmen kan du ju kolla att envägslagret fungerar.
Volvos original styrservoolja eller något annat?
Hej! Förlåt för sent svar, väntade på delarna innan jag vågar uttala mig haha. Har köpt en begagnad styrservopump med rätt nummer, identisk med den som satt original. Den begagnade pumpen är testad och har klass A+ (i gott skick) Köpte även nu behållare för att utesluta felen. Har nu monterat den "nya" pumpen, spolat ur systemet och bytt behållaren.
När jag testkörde den så kändes den nya pumpen seg om man står still och svänger på hjulen, gasar man går de lätt som smör.
Nu till min fråga: kan det vara styrväxeln som är skrot, hur beter sig bilen då och vilka "symtom" framträder?

Tack för svaren!!
Nu hänger jag inte med, en styrservo ska ju klara av att stå still och styra vid fickparkeringar och dylikt. Kanske inte ska ha de som en vana för att skona pumpen. Det underliga jag frågade kring är att det går trögt när man står på tomgång och vrider på ratten, gasar jag så går det lättare att vrida på ratten.
Inget jag har märkt av på övriga bilar när jag kör, därav jag reflekterade över det.
Sökt runt lite och sett att andra haft liknande problem men hittar ingen som hittat felet..
Originalpumpen som satt på från början betedde sig likadant innan multiremmen gick av och den senare gav upp. Tänkte ifall någon har koll på vad det möjligtvis kan vara? Har dålig koll på hur bilen just beter sig när styrväxel är sleten, tänkte kolla runt lite vad det möjligtvis kan vara innan jag pröjsar x antal tusenlappar för en ny styrväxel om det är onödan 😂
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]