Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Njz
Har en v70 D5 awd -10 som blir orkeslös
Har en v70 som blev orkeslös när Jg åkte på motorvägen, motorlampan började lysa.
När jag startade om den var de lika. Stängde jag av lät den stå 10-15 min så funkade den igen, lampan lyste fortfarande. Men nu när jag provat lite så när jag åker på farthållaren och ökar farten med farthållare så funkar den som de ska alltså innan den blir orkeslös. Kör jag utan farthållare oavsett om jag ökar farten hastigt eller håller samma hastighet så blir den orkeslös efter ett tag
Jag har kollat tryckrör och slangar.

Bifogar felkoder..
Förstår inte hur de kan funka med farthållaren..

Några tips?
IMG_4540.jpeg
IMG_4540.jpeg (283.15 KiB) Visad 917 gånger
av HakanF
Många som får denna kod blir avhälpta efter byte av t-map sensorn på intercoolern eller att de hittar läkage i slangar mellan luftfilter till insug. Du kan även prova att rengöra map sensorn på ovansidan av motorn.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har haft tre sådana här fel.

Det första var en vass plastkant under batterihyllan som gnagade på en kabel, vilket ledde till kortslutning och att säkringen till bland annat laddtrycksreglerventilen gick. Regleringen ställer sig då i läge "sugmotor", och det är inte mycket fart på en D5 om den inte får någon turboladdning.

Det andra var hål på laddluftröret under motorn. Det märktes egentligen inte till att börja med, för turbon pumpade bara in mer luft, som då delvis pös ut under motorn. I efterhand har jag insett att bilen tog rätt mycket mer bränsle än den skulle, för den sprutade ju in till den luften som pös ut också, trots att den luften aldrig nådde motorn.
Felet avslöjades av bilen själv när jag drog på ordentligt i Göteborgsbacken ut från Jönköping, med husvagn efter, för att komma förbi en långsam lastbil. Då tyckte ECM att luftflödet var orimligt med det laddtryck som fanns. Bilen gick till halta-hem-läge och då går det inte piggt med husvagn bakom, kan jag säga.
Nya slangar och rör så gick det bra igen.

Det tredje problemet yttrade sig som att bilen ibland tappade farten, oavsett om jag gasade själv eller körde på farthållare. Mer tydligt med husvagn bakom. Annars var det nog ibland så lindrigt att jag inte märkte det med enbart bilen. Det visade sig vara den närmast ökända TMAP-givaren, som mäter temperatur och laddtryck i röret nere vid laddluftkylaren. Vid kontroll visade den sig rapportera laddtryck redan innan motorn startats, så den var helt klart optimistisk. Följden blev förstås att turbon inte laddade ordentligt, för den trodde den redan gjorde det.
av Njz
Okej, det som är konstigt är att det inte kommer fram när man kör på farthållare, ökar eller minskar fart via den. utan endast när jag kör utan den oavsett om jag gasar eller inte. rör och slangar har jag kollat. vart mer exakt sitter den givaren vid laddluftkylaren?
av HakanF
Har du provat bilen i kraftig uppförsbacke med farthållare?
Givaren sitter på bilens vänster sida på intercoolern precis innan slangen, Under oljekylaren om du har automat. Finns got om Youtube video.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var samma för mig. Det berodde inte på vilket håll vägen lutade, utan uppstod efter en stunds körning. Däremot olika mycket. Ibland så det inte märktes alls, men när jag hängde på husvagnen förstod jag att det hände betydligt oftare än vad det verkade göra med bara bilen, för med husvagnen på kunde det hända tio gånger på tre mil. Annars var det mer det omvända, tre gånger på tio mil.
av Njz
TMAP givare bytt. Tryckrör/slangar kontrollerade. Samma fel uppkommer. Kod P0299 Turbocharger low boost.
Ingen motorlampa men varningsmeddelande kommer motorseevice erfodras eller nått sånt. Och denna gång blev den inte orkeslös. Men fortsätter man köra en bit brukar den bli orkeslös också. Någon som vet nästa steg för mig?
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]