Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har kollat runt på olika ställen på service av min V 70, har fått offerter från 5 olika ställen! Där va Meca dyrast men i deras service ingår både bränslefilter och luftfilter medan alla andra bara har kupéfilter och oljefilter samt olja, är det bara för att hålla upp priser eller va beror det på att olika verkstäder har olika delar att byta ut på samma miltal???
Har någon nåt förslag på varför!
/ Mats
Vad som ska göras i en service på bilen beror helt och hållet på vad som gjorts tidigare enl. serviceboken samt vilken intervall man är på. Mina bilar har alltid servats på Volvo och intervallbytena är gjorda innan de specade intervallerna pga ålder och kort körsträcka samt att bilen inte går exakt årligen efter det föreslagna intervallet i mil.
Oavsett så har Volvo för mig varit billigare på samtliga servicear samt byten av remmar och bussningar, enda Volvo varit dyrare på än konkurrenterna är bromsbyte men det har jag utfört själv på bilarna. Volvo har dessutom dokumenterat allt som gjorts så de behöver inte förseslå byten på delar som redan bytts tidigare som t.ex. bränslefilter och remmar.
Att andra aktörer föreslår olika intervaller på byten av delar är för att de inte har koll eller vad som tidigare gjorts på bilen och vid vilka miltal iom att de inte vet hur bilen körts och vad som bytts historiskt.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]