Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
hej
är det någon som vet hur man ställer in kamaxelhjulen rätt när man byter kamremen på en volvo v70 2,5ft med motorkod B5254T8 ,
jag såg att det stämde inte när jag försökte att ställa den efter vevaxelmärket då stämde inte kamhjulen överens , och hur ställer man då in detta till ursprungsläget , var låser man fast kamarna och hur vet man hur kamarna ska stå .
av binkie
Du sätter tillbaka den lilla biten av kåpan där har du kamaxlarnas markering, för du har väl inte lossat på kamaxlarnas drev?

Finns ingen låsning utan då får du ta ett externt verktyg, men det behövs inte.
av wipwip
jag skulle backa motorn lite när jag skulle ta bort dom fyra bylten till svänghjulet då släpte den litegran men inte mycket så jag drog åt den igen , och fick bort svänghjulet och skulle då ställa in den efter märket på veven och märket på kåpan till kamhjulen , men den stämde inte ricktigt det va en kugg fel på den främre men de va de jag undrade fins de något som visar hur kamarna ska stå typ utan kamhjulen .
av wipwip
jag är tacksam om du binkie hör av dig i igen och kan hjälpa mig lite för vi håller på att sätta i hop detta nu
av binkie
Det finns bara markeringarna på kamaxlarna mot övre kåpan. Såklart, det finns spår i kamaxlarnas andra ända där man kan sätta in ett specialverktyg för att låsa kamaxlarna. Detta behöver man bara göra om man tex ska ta lös kamdreven. Ställ veven rätt och kamdreven mot markeringarna så går det där nog fint.
av wipwip
ja vi ställde den efter märkningen som man ska göra och det gick bara bra, perfekt tackar för detta :-)
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]