Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har bytt batteri till min bil då mitt gamla batteri slutat fungera.
Efter detta så har manövreringen till helljuset slutat fungera (inte ens den blå helljuslampan lyser upp), tanklocket samt bagageluckan går ej att öppna elektroniskt.

Panelen med knappar och ett ljusvred till vänster sida om förarplatsen (knappar för ljusinställningar samt tanklock och bagagelucka, vred för ljus) är helt släckt (inget bakgrundsljus), så jag antar att något typ av kontrollkort är trasigt för denna panel. Hittar ingen säkring för detta heller.

Nån som har något kretsschema så man kan dra till skroten och finna ut vad som behöver bytas ut och köpas? Och var sitter det förmodade kontrollkortet?

Volvo verkstaden är inte mycket till hjälp.

Edit:
Funderar på att dra till biltema och köpa en BD2 läsare, men vet inte det hjälper eller är värt det.
Senast redigerad av 1 Vantskruv, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har inte elschema för rätt årsmodell här. I en 2011 var det säkring 11B/23 som gick till LSM (Light Switch Module). Modulen kommunicerar med CEM via LIN.
Rent allmänt är det inte ett kontrollkort som är ansvarigt för alla saker som du räknar upp här. Men de kommunicerar ju med varandra på olika sätt. En del av enheterna är ganska små. Ljusomkopplaren är sitt eget kontrollkort, exempelvis (åtminstone i 2011). CEM är ett stort kontrollkort som är inblandat i nästan allting.
Tack för hjälpen!
Säkring F23 (Ljusreglage), har jag redan kollat och mätt med multimeter och är inte trasig. Har mätt spänningen vid polerna för säkringen, och jag har spänning, så jag misstänker att det är något mer allvarligt ...
Har beställt en BDP2 läsare, kanske man kan få lite mer information var felet ligger någonstans. Har fått tid hos volvo sista augusti, men jag kör ju mycket i mörker till/från jobbet så blir lite jobbigt nu. :P

Edit: Troligtvis är orsaken till felet är jag laddade med en CTEK laddare på 3.6A direkt på batteripolerna, läste nyss i manualen att man absolut inte för göra det. :nerd:
Senast redigerad av 1 Vantskruv, redigerad totalt 0 gånger.

Om det är ett elände beror helt på[…]

S40 1.8f ac problem

Killen verkar duktig, han har jobbat me de i flera[…]

2-fas laddning kom först på årsm[…]

Börja med att ta loss vakuumslangen (den klen[…]