Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag köpte min Xc70 D4 2015 för 4 månader sedan.
Direkt när jag hade hämtat bilen och parkerat den hemma så fick jag upp låg kylarvätska stanna snarast.
Hämtade glykol för att fylla på och öppnade locket och då steg vätskan så behövde ej fylla på.
Den höll på såhär hela tiden men efter ett tag hann jag bara köra 10 minuter så fick stanna och öppna locket för att glykolen skulle stiga igen om och om igen..

Lämnade in den och dom vakuumsög och bytade lock till behållaren. Det hjälpte i 3 veckor. Nu börjas det igen...

Någon här som haft samma problem?
Den läcker ej, behöver aldrig fylla på då jag öppnar locket så stiger nivån igen.

Har ringt bilhandlaren och sa till honom att detta bör ju gå på garantin då det är motorn.
Som svar fick jag: både ja och nej.
Hans mekaniker är på semester så skulle höra av mig om 2-3 veckor.
Har bildbevis att kylarvätskan började samma dag som jag köpte bilen.
Bellib skrev: fre 21 jul 2023, 09:05 ..behöver aldrig fylla på då jag öppnar locket så stiger nivån igen.
Typiskt beteende när man har en luftficka instängd någonstans i systemet skulle jag säga. Den instängda luften expanderar när man tar bort locket och vätska trycks upp i exp-kärlet..

Hade sådana problem själv när värmepaketet (och tätningen på vattenpumpen) läckte en liten aning. Misstänker att när motorn blev varm så trycktes lite vätska ut pga övertrycket men sen när systemet kallnade så blir det undertryck i stället och luft sögs in vid läckan så att jag i praktiken hade en luftficka i värmepaketet som ständigt fylldes på. Annars är ju tanken att eventuell luft ska spolas ut successivt men det funkar ju inte om den fylls på hela tiden. Och värmen vintertid var inget att hurra för. :-)
Om man satt i bilen medan motorn kallnade och det var riktigt tyst utanför så kunde man faktiskt höra ett svagt svagt sörplande ljud när luft sögs in. Det återkom typ var 30:e sekund, helt tyst däremellan..
Jag hade samma symtom på min V70 D3-2011 och det var topplockspackningen som läckte, inte kul...
Modifierade kylarlocket så att det öppnade vid 1 Bar(original är 1,5 Bar) och körde så till sommaren 2020 då topplockspackningen gav upp helt och hållet. Kylarvätskan hade då en glykolhalt på ca 65%(kylde dåligt)vilket bidrog till haveriet. Bytte topplockspackning, tre glödstift samt gasspjäll och sen har bilen gått 3000 mil ytterligare.
/Hasse
Detta visste bilkrängaren såklart om när han sålde bilen, se till så han löser sitt problem.
Är det en VEA (fyrcylindrig) så sök VEA+Kylvätska i forumet, massor av trådar.

Om VEA:
Jag hade börjat kontrollera EGR-kylaren så den inte läcker internt (billigaste/enklaste felet)
Om Volvos recall-åtgårder är gjorda så ska en omdragning av slangar vara gjort. Den har bl.a. med avluftning och EGR-kylare att göra. Se till så den är gjord.
Jag fick fylla på när min bil var ny. Då var Volvos inställning till detta att högst en gång, max två, var det OK att fylla på för att kompensera för luftfickor som de inte fått ut i samband med produktionen av motorn. Behövde man fylla på tre gånger var något trasigt.
Detta gällde då den femcylindriga dieseln.
Jac fick fylla på säkert 5-10 gånger efter jag bytte kylarvätska förra sommaren, mycket luft att bli av med. Men sen har den hållt samma nivå cirka 1000mil.
Hejsan! Jag kan ha fått liknande på min. Lampan tänds och släcks ibland vid start, samma meddelande "stanna snarast". Den lyser aldrig mer än nån minut innan den slocknar.

Men jag är inte lika haj på vilken sorts glykol jag ska fylla på med, vill inte blanda så det blir fel. :x

Tack! kollar ikväll!

Hej från Finland. Fick höra att det int[…]

Trasiga kablar förardörr

På min bil har förardörrens kabel […]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Den visade en kvart från max men ny är […]