Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V70 D2,4 2010, manuell växellåda Motor: D5244T14

Bilen används inte dagligen, kan stå still någon vecka mellan körningarna. Problemet verkar vara större när den stått länge och motorn är kall. Men det är egentligen svårt att avgöra vad som gör att den plötsligt fungerar, men varm motor verkar vara positivt liksom BSR-trimmet. Men som sagt det känns inte bevisat att det är så. Inga felmeddelande eller felkoder efteråt.

Det började hösten -22, det hände någon enstaka gång och senare lite oftare men det var inget stort problem. Men sen har det blivit ett problem, så jag tror inte bilprovningen godkänner den nu i höst.

Det som händer är att motorn blir fullständigt kraftlös vid gaspådrag, det känns nästan som "limpmode", jag tycker den borde vara lite starkare om rätt inte turbon hjälper till? Det går alltså inte att accelerera alls eller öka hastigheten. Men om om trycker jag ner kopplingen och gasar, då svarar motorn normalt tycker jag? Tidigare tycktes det hjälpa att gasa några gånger så för att få igång den, men det verkar inte hjälpa längre...

Problemet är ju att turbon sitter så illa inklämd bakom motorn så man knappt ser den. Någon sa det kan vara läckage laddluftkylare eller slangar, men då borde väl felet vara permanent?

Några tips? Någon som haft samma problem? :-(
Rättelse! Efter en liten provkörning runt kvarteret så kan jag konstatera att det är nog inget "Limpmode", den går in i. Det går faktiskt att öka farten, men skillnaden med/utan turbo är enorm så kanske det var därför jag upplevde det så.
Min D5 från 2012 bar sig ibland åt ungefär likadant. Orkade inte hålla farten på landsväg.
Det visade sig vara TMAP givaren på röret efter laddluftkylaren som fått fnatt. Temperaturen visade nog rätt, men den gav fel värden på laddtrycket. Hur mycket minns jag inte, men ibland kunde den visa laddtryck trots att motorn inte ens var igång. Alltså trodde styrsystemet att det behövde inte gasas något, för det var redan bra pådrag. Men det var det ju inte.
Efter byte av givaren försvann problemet.
Jag har för övrigt hamnat i halta-hem-läge två gånger med min XC70. I båda fallen lyste den gula motorlampan. Den gör kanske alltid det om det haltas.
Den lyste inte när TMAP var trasig.
Kan bekräfta samma fenomen på d5 185 -08.
Fungerade fint en körning, nästa gång var det som att turbon var stulen.
Hade två felkoder (i vida) men behövde inte få någon motorlampa.
Tog en map(tmap som ni kallar) från skroten efter jag hade beställt en samtidigt. Skruvade dit den jag hittade på skroten och fungerat normalt efteråt. Har numera en ny Bosch liggandes, kan vara bra som reserv, verkar hålla 15k mil baserat på min bil som fått sin tredje nu vid 29k.
Ok! Tack för alla svar! Bilen har gått 25000 så TMAP verkar vara ett bra tips!
TMAP givaren sitter alltså på röret efter laddluftkylaren. Det betyder, gissar jag, att man kommer åt den i framkant under bilen? Eller var kommer man åt den enklast? Är det enkelt att byta den? :-)
Hittade en youtube video som visar hur man byter den på en V70 D3, bilen ser exakt likadan ut som min D5:a (t.o.m. färgen på bilen ;-) ) men är det samma placering tro? Ingen motorlampa lyser i min bil, men det kan nog vara olika beroende på vilket felet är i sensorn antar jag?
Ingen lampa lyste i min bil heller när jag hade det här felet. Dessutom kom det och gick efter behag. Ibland kunde jag köra tio mil och det hände ingenting, ibland hände det tio gånger på tre mil.
Speciellt med husvagn efter märktes det tydligt, för då behövs det ju mer kraft också.
Den sitter rätt dumt, på röret nära nedre vänstra hörnet på laddluftkylaren, på min D5.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]