Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karjalax
Efter ett byte av bromsok+slang VF så fick jag inte ordning på bromsarna. (V 70 2013) Efter luftning så kändes pedalen ofta svampig och när man bromsade så släppte inte VF-bromsen först efter 2-3 sekunder. Någon sa att byta huvudbromscylinder.
Har nu bytt huvudbromscylinder men efter många luftningar, det senaste med att jag trycksatte systemet och luftade varje hjul, så kvarstår problemet med att bromsarna inte släpper förrän efter några sekunder. Skillnad nu mot tidigare är att bromspedalen är hård, alltså mycket bättre än innan cylinderbytet. Vad är det för andra fel som kan finnas?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst har du monterat rätt ok, dvs ett avsett för vänster sida?
Annars hamnar luftnippeln nedtill och det blir omöjligt att få ut luften..
Vet inte ens om det går att göra fel, men jag tror att oken brukar vara symmetriska bortsett från placering av luft- och slangnippel.
Användarvisningsbild
av lennarte
Typiskt för att du har en gammal dålig bromsslang, men den är ju ny. Alternativt ett bockat ett bromsrör för "skarpt". Kan ju vara fel på nya oket. Hur känns det om du kör i "normal" fart och bromsar lätt? Vill den "dra" höger då??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har fått nytt bromsok som var feltillverkat och låg på (från välkänt bildelsvaruhus..) Fick reklamera och få nytt. :-)

Numera gör jag alltid träklossprovet innan jag monterar ett nytt ok; lägger i en hyvlad träkloss framför kolven, lägger tryckluft på slanganslutningen så att klossen nyps fast och sen kollar jag att klossen ramlar ut av egen kraft när man tar bort tryckluften. Gör den inte det så är det läge att reklamera (om man inte vill åka omkring med anliggande broms och det gör jag inte :-D )
På ett friskt ok ska man kunna se med blotta ögat att kolven backar ca 0.5mm när man tar bort tryckluften.
Teoretisk utredning finns här:
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367402
av Karjalax
@lennarte, Har inte rört bromsrören, bytt bara slang+ok VF. Före byte av huvudbromscylinder drog bilen åt höger vid inbromsning. Nu efter cylinderbytet så bromsar den bra men släpper inte helt förrän efter några sekunder. Testande elektroniska handbromsen i en liten uppförsbacke. När jag släppte handbromsen så tog det igen några sekunder innan det släppte bakbromsen helt.
av binkie
Karjalax skrev: mån 17 jul 2023, 17:35 @lennarte, Har inte rört bromsrören, bytt bara slang+ok VF. Före byte av huvudbromscylinder drog bilen åt höger vid inbromsning. Nu efter cylinderbytet så bromsar den bra men släpper inte helt förrän efter några sekunder. Testande elektroniska handbromsen i en liten uppförsbacke. När jag släppte handbromsen så tog det igen några sekunder innan det släppte bakbromsen helt.
Dum fråga men du har inte hill assist eller liknande system. Sånt som ska hjälpa dig med start i backe.
av Karjalax
@binkie, Nej har inte det, det jag ville berätta var att även när bakbromsarna var på så släpptes dom först efter några sekunder. Tidigare innan bytet av huvudbromscylinder så hade jag problem att VF inte släppte.
Byta ABS krans v70 2009

Det påstods ju indirekt att jag är l&ou[…]

Lufttryck sommardäck

Biltillverkarna (inte bara Volvo) har en tendens a[…]

Som Malajo skrev, det torde inte vara några […]

Jag har fått denna felkod nu med, hur har de[…]