Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har kommit över ventilerade säten, båda el, från en s80 inscription my13 som jag funderar på att montera i min v70 my12.
1. Har elstol förare idag men manuell på passagerarsidan, går det att få till elen hyfsat lätt på passagerarsidan?

2. Går det att ta bort bältet som sitter i stolen?

3. Vad behövs mer än stolar samt kontrollpanelen i mitten med fläktknappar? Mjukvara?

4. Har sätena något med ac:n att göra? Eller är det bara fläktar som kyler?
Tjena tjena.

Kul projekt. Det du först av allt måste införskaffa är ju en CCM panel med tillhörande fläktreglagen och som dessutom har din övriga bils grund spec, t.ex om du har fällbara nackstöd eller inte. Det är nämligen så att i vissa fall finns det inte stöd för detta tillbehör om CCM panelen du monterar saknar den knappen. De adresserade knapparna kan du flytta över men inte nackstödsfunktionen. Din nya CCM behöver också stanna vid tidsspannet 2012-2013 innan Sensus Connect alltså. Det är för att nyare CCM paneler kommer generera inkompatibel konfiguration i äldre bilar. (bara ett tips så du inte förköper dig på en felaktig CCM panel).

För att svara på dina frågor:

1. Stolen passar utan några problem och eftersom den inte har minne så kommer den fungera normalt. Däremot det som kommer hända är att säteselektroniken kommer dra spänning i viloläge eftersom CEM inte kommer skicka en begäran om nedstängning till stolens elektronikmodul(PSM). Detta för att du inte har elektrisk justerbar stol på passagerarsidan från fabrik. Det krävs en konfigurationsändring för detta. Volvo återförsäljare har inte en sådan konfigureringfil att ladda ned. Volvo återförsäljare kan endast göra en omladdning av mjukvara i PSM om detta var monterat från fabrik.

2. Bältet är inga problem. Bältesförankringen sitter med en torxskruv som du lossar och flyttar över din befintliga förankring. Att tänka på är att om du har haft bältesförsträckare i din bil så sitter där idag ett motstånd som ersätter bältesförsträckaren, din bil bör ha varit inne hos en återförsäljare för att ha fått detta åtgärdat för nåt år sedan, då bältesförsträckaren togs bort. Om dina stolar har legat några år så kanske bältessträckare sitter kvar på den stolen och måste demonteras helt och motståndet måste flyttas över.

3. Ja det där med mjukvara så har Volvo återförsäljare inte möjlighet att ladda ned nödvändig konfiguration för att lägga till ventilerade stolar. Så detta måste precis om med passagerarstolen ske med ett konfigureringsverktyg av något slag t.ex P3 tool eller Vdash. Du behöver även ett gränssnitt till detta, förslagsvis en J2534-2 kompatibel adapter, Mongoose JLR eller en dyrare version av Dice.

4. Stolarna har bara fläktar som ventilerar med luften inne i kupén, men den tar hjälp av ett luftrör från klimatanläggningen under stolen.

Hoppas det ger lite ljus i tunneln :-)
Retrofitp3 skrev: mån 17 jul 2023, 21:28 Tjena tjena.

Kul projekt. Det du först av allt måste införskaffa är ju en CCM panel med tillhörande fläktreglagen och som dessutom har din övriga bils grund spec, t.ex om du har fällbara nackstöd eller inte. Det är nämligen så att i vissa fall finns det inte stöd för detta tillbehör om CCM panelen du monterar saknar den knappen. De adresserade knapparna kan du flytta över men inte nackstödsfunktionen. Din nya CCM behöver också stanna vid tidsspannet 2012-2013 innan Sensus Connect alltså. Det är för att nyare CCM paneler kommer generera inkompatibel konfiguration i äldre bilar. (bara ett tips så du inte förköper dig på en felaktig CCM panel).

För att svara på dina frågor:

1. Stolen passar utan några problem och eftersom den inte har minne så kommer den fungera normalt. Däremot det som kommer hända är att säteselektroniken kommer dra spänning i viloläge eftersom CEM inte kommer skicka en begäran om nedstängning till stolens elektronikmodul(PSM). Detta för att du inte har elektrisk justerbar stol på passagerarsidan från fabrik. Det krävs en konfigurationsändring för detta. Volvo återförsäljare har inte en sådan konfigureringfil att ladda ned. Volvo återförsäljare kan endast göra en omladdning av mjukvara i PSM om detta var monterat från fabrik.

2. Bältet är inga problem. Bältesförankringen sitter med en torxskruv som du lossar och flyttar över din befintliga förankring. Att tänka på är att om du har haft bältesförsträckare i din bil så sitter där idag ett motstånd som ersätter bältesförsträckaren, din bil bör ha varit inne hos en återförsäljare för att ha fått detta åtgärdat för nåt år sedan, då bältesförsträckaren togs bort. Om dina stolar har legat några år så kanske bältessträckare sitter kvar på den stolen och måste demonteras helt och motståndet måste flyttas över.

3. Ja det där med mjukvara så har Volvo återförsäljare inte möjlighet att ladda ned nödvändig konfiguration för att lägga till ventilerade stolar. Så detta måste precis om med passagerarstolen ske med ett konfigureringsverktyg av något slag t.ex P3 tool eller Vdash. Du behöver även ett gränssnitt till detta, förslagsvis en J2534-2 kompatibel adapter, Mongoose JLR eller en dyrare version av Dice.

4. Stolarna har bara fläktar som ventilerar med luften inne i kupén, men den tar hjälp av ett luftrör från klimatanläggningen under stolen.

Hoppas det ger lite ljus i tunneln :-)
Tack för svar!
Ja det där med att hitta rätt ccm är ju inte lätt, samt mjukvaran verkade ju inte så lätt. Har kikat runt lite och det blir ju en extra kostnad tyvärr.

Men jag fick en tanke. Om jag kan koppla in fläktarna på en vanlig strömbrytare eller en ”dimmer” så man kan öka samt minska fläkten och sedan in på 12v? 🤔🤔
Tjena hej igen.
Det är mycket lättare att få tag på en CCM panel från en tidigare generation som i din S80 V8. Tidsspannet är då från 2006-2011, de har likadan LIN kontroller där. Men vid generationskiftet med Sensus Connect gör det hela mycket svårare vill jag påstå. Mycket smalare reservdelstillgång. Att koppla in fläktarna med egen styrning vill jag inte rekommendera av olika anledningar, dels för att man måste bygga om en hel del under stolen då styrningen för fläktarna sköts av SHM modulen(stolsvärmen) och dels för blir enligt mig en ganska krånglig historia med eget reglage och egen strömförsörjning. Jag rekommenderar inte alls då att använda X-feeden från CEM som sitter närmast i stolen, då den är bevakad med hjälp av mjukvaran i CEM att den ska dra en viss effekt och inte tål allt för hög belastning, jag tänker närmast på att ha båda fläktarna i gång samtidigt med för hög effekt(från fabrik går fläktarna på ett bestämt varvtal i högsta läget, jag menar märkeffekten då alltså.). Så vi pratar nu om helt ny dragning av spänning för fläktarna. Du kan bygga om om du vill, men jag själv gillar inte sådana lösningar bara.
Vi har likande problem på vår XC70 från 2016 Reg XHX008 Passagrar stolen har en blåst airbag och bältet på båda sidor känns lite konstigt, antar att bältessträckaren har löst ut. Vet du vilka andra bilar förutom S80 man kan ta en stol ifrån?

/ A
Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej! Köpte jag från november förra[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack