Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThorleifJomsson
Hej!

Ny här och tänkte att jag passar på o fråga här, innan jag demonterar hela bilen.

Problemet började för några veckor sedan då det stod i displayen att bagageluckan var öppen och det gick inte att öppna den. Sedan började det fungera igen men nu har den slutat helt.

Först så tände sig "bagagelucka öppen" varje gång man bromsade för att nu stå hela tiden.
Har också lagt märke till att bromsljuset på bagageluckan fungerar ej och ej heller lampan inne i bagageutrymmet. (kanske bara lyser när luckan är öppen?)

Hör ej heller att något surrar eller låter när man trycker på knappen för att öppna luckan.

Så min fråga är om någon haft något liknande problem eller en gissning på var problemet kan vara.
av m2c
När det står bagagelucka öppen, funkar skyltbelysningen och bakrutetorkaren då? Om inte så är det med stor sannolikhet jordkabeln som fått varmgång i kontakten vid övergången mellan taket och bakluckan. Skruva ner panelen som håller lampan på plats så ser du kontakten. Ta isär den och spraya lite kontaktspray i. Om det hjälper tillfälligt så får du lösa det permanent genom att klippa av jordkabeln och skarva ihop kablarna mellan stammarna förbi själva kontakten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Enklast sättet att kontrollera detta är att du gör så här:
  1. Peta ut täckbrickan över motoraxeln på bakrutetorkaren. Peta bakifrån, så du får undan haken, annars går den av.
  2. Koppla en sladd till motoraxeln som du nu kommer åt.
  3. Sätt andra änden av sladden i bygeln till låset i en av de bakre dörröppningarna.
Nu har du jordat elsystemet i bakluckan. Fungerar nu allt som vanligt är det jordningen i taket du behöver reparera.
Kontaktdon 74/602, pol 7. Om den är riktigt dålig kan du inte ens dela den.
Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]

230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]