Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackanw
Hej!

Köpte för två månader sedan en V70 2.5FT 2009.
Den dricker lite kylarvätska, har fyllt på ca 0,5liter på två månader.

Har provtryckt systemet utan framgång och kollat kompen = samma komp på alla fem och ingen kläggig olja eller vitrök. Har snackat med två olika verkstäder men båda har semestertider och ej tid att plocka in bilen. Den ena trodde på nåt mindre läckage någonstans och den andra sa att det bara är motorbyte som gäller då han påstod att dessa motorer är kassa överlag, dåliga topp och dåliga foder.

Är dom verkligen så dåliga eller snackar den andra mekanikern skit?

Någon som har någon idé på vad som brukar annars gå sönder på dessa motorer i kylväg?

Mvh Marcus
av erniefågelholk
1 liten teleskopspegel ( utdragbar )
2 bra liten ledlampa
3 1/4 tum spärrskaft typ mini m tillbehör
4. tag bort plast skyddet under motorn
5. ur med luftburken o ev batterilåda
Sen följer du alla slangar o slangändar
använd spegel o lampa på dom osynliga anslutningarna
Du kommer garanterat att hitta vit eller grön utfällning
på flertalet ställen

Sen finns det ju fler ställen ex om du har bensinvärmare, då innanför innerskärmen hö hjulhus samt i torkardiket
Användarvisningsbild
av Erik Å
Läckande värmepaket är vanligt fel på äldre V70, blir blött under mattorna på förarsidan..
av Yaniz
Vilket jävla struntprat. Den mekanikern vet inte vad han pratar om, honom skulle jag hålla mig borta ifrån. Volvos 5-cylindriga motorer är bland de mest pålitliga, uthålliga, långlivade, problemfria motorer som sitter i personbilar. 2.5FT är i princip samma motor som 2.5T. Den motorn kan gå hur långt som helst, det är rosten i övrigt som sätter gränsen för fordonets livslängd. Nej, håll dig borta från den mekanikern!
av mackanw
erniefågelholk skrev:1 liten teleskopspegel ( utdragbar )
2 bra liten ledlampa
3 1/4 tum spärrskaft typ mini m tillbehör
4. tag bort plast skyddet under motorn
5. ur med luftburken o ev batterilåda
Sen följer du alla slangar o slangändar
använd spegel o lampa på dom osynliga anslutningarna
Du kommer garanterat att hitta vit eller grön utfällning
på flertalet ställen

Sen finns det ju fler ställen ex om du har bensinvärmare, då innanför innerskärmen hö hjulhus samt i torkardiket
Vad menar du med vit eller grön utfällning?
av mackanw
Erik Å skrev: fre 14 jul 2023, 12:08 Läckande värmepaket är vanligt fel på äldre V70, blir blött under mattorna på förarsidan..
Verkar inte vara det, har försökt komma efter fukt men inte känt något..
av mackanw
Yaniz skrev: fre 14 jul 2023, 12:18 Vilket jävla struntprat. Den mekanikern vet inte vad han pratar om, honom skulle jag hålla mig borta ifrån. Volvos 5-cylindriga motorer är bland de mest pålitliga, uthålliga, långlivade, problemfria motorer som sitter i personbilar. 2.5FT är i princip samma motor som 2.5T. Den motorn kan gå hur långt som helst, det är rosten i övrigt som sätter gränsen för fordonets livslängd. Nej, håll dig borta från den mekanikern!
Skönt att höra det, jag köpte den för att dom ska vara just pålitliga! Har nämligen inte hört någonsin att tippen har gått på dom, är väl oftast multiremmen som går.
av KalleJ
Jag fick byta topp på min. Dok var det redan en utbytesmotor med halvt-okänd historik som förra ägaren satte i efter multi&kamremsbrott.
Sköt slangen till vatten-oljekylaren (växellådans?) och topppackningen ordentlig på motorväg (med bsr mjukvara i). Fick dok också hälla på några dl kylvätska innan de skedde (med org mjukvara).
Gick på ca 27-32k hos Liljas.

Har gått många felfria mil efter det med BSR mjukvara. Skönt att slippa tänka på ventiljustering som bara finns i serviceprogrammet för taxi och polisbilar dok med helt ny topp.

Ny packning och topplocksbultar är inte jättedyrt dok. Eventuellt plana går ju också.
Liljas mätte kolvhöjderna innan ny topp beställdes till min motor. :nerd: Min var tydligen för långt utanför spec för att planas.
av erniefågelholk
Ett längre läckage av glykol lämnar vit fällning, tom pulveraktigt
Färskt pågående läckage, grönaktigt el blått beroende påglykolfärg
Ev läckage inne i kupen, känner man direkt med lukt o smaksinnena
av mackanw
KalleJ skrev: fre 14 jul 2023, 15:29 Jag fick byta topp på min. Dok var det redan en utbytesmotor med halvt-okänd historik som förra ägaren satte i efter multi&kamremsbrott.
Sköt slangen till vatten-oljekylaren (växellådans?) och topppackningen ordentlig på motorväg (med bsr mjukvara i). Fick dok också hälla på några dl kylvätska innan de skedde (med org mjukvara).
Gick på ca 27-32k hos Liljas.

Har gått många felfria mil efter det med BSR mjukvara. Skönt att slippa tänka på ventiljustering som bara finns i serviceprogrammet för taxi och polisbilar dok med helt ny topp.

Ny packning och topplocksbultar är inte jättedyrt dok. Eventuellt plana går ju också.
Liljas mätte kolvhöjderna innan ny topp beställdes till min motor. :nerd: Min var tydligen för långt utanför spec för att planas.
Kan man kolla så att toppen är hel på något sätt? Mer än vita avgaser, kladdigt oljelock eller avgaser i glykolen.

Räkna med att inom några veckor lä[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/b[…]

Det går inte att öppna tanklocket

Har en sprillans XC60 T6 laddhybrid 2025. K&oum[…]

Jo jag har för mig att det finns värde p[…]