Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2.4d 2010 dvs 175Hk motorn. Den har gått 36000 mil och ska in för kamremsbyte.

Mina frågor. (Jag har kollat lite här på jagrullar) men ingen lösning.
1. Bilen är trögstyrd vid tomgång när man ska parkera med mera. Det blir mycket bättre när man kör. Tror inte på filtret i behållaren. Är det pumpbyte tror ni? Görs pumpbytet med fördel samtidigt som kamremsbytet?
Brukar man byte växellådsoljan också? (Är 6vxl manuell)
Ja det kan vara pumpen men kan även vara problem inne i styrväxeln. Ja eftersom remmen till pumpen ska lös ändå i samband med byte kamrem så blir det lite mindre jobb. Men verkstan kanske inte har tid att även byta servopumpen ändå. Det lägger säkert till minst en timma i arbete.

Det finns inget intervall på att byta oljan i växellådan men det skadar ju inte.

Visst byter du vattenpumpen också i samband med kamremsbytet?
Ja jag har köpt ett kit med rem, vattenpunmp, spännare och löprulle SKF blev det. Sedan ska glykolen bytas. Jo jag pratade med en duktig mekaniker på Volvo som sa att de haft problem med fas2 och trögstyrdhet. Det anges ofta styrväxeln men de bytte pumpar och problemet löst.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]