Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanBanan78
Tjenare
Har en v70 -16 där kopplingspedalen ej går tillbaka helt utan stannar kvar långt ned.
Slog på tändningen idag och körde ned rutorna en stund innan jag skulle åka och då sjunk liksom pedalen ned utan att jag gjorde nåt.
När jag sen startade var pedalen kvar långt ned hela tiden, det går att växla och det verkar inte vara nåt slirande men det är ju betydligt kortare sträcka att koppla på.
Det går att lyfta upp pedalen med foten när man kör men vid nästa växling så hamnar pedalen längst ned igen.
Provade att pumpa på kopplingen samtidigt som jag trycker på bromsen när bilen är igång och håller man på en stund så verkar det nästan bra igen men problemet kommer snart tillbaka efter en stund när man slutar.
Bromsvätskenivån är på absolut max, läste nånstans att det var noga.
Verkligen tacksam för tankar kring detta, har nån varit med om detta?
Kan det vara skadligt för kopplingen att köra så här?
Mvh Tommy
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sök runt lite här på forumet, det där verkar vara en vanlig historia..
Prova sök koppling fastnar nere, eller något sånt
Användarvisningsbild
av LeifA
Det är ganska vanligt fel. Börja med att byta huvudcylinder till koppling och om det inte hjälper så är det bort med vxl-låda och byta slavcylinder. En del Volvoverkstäder byter endast båda samtidigt. Billigare att börja huvudcylinder och hoppas att det hjälper, chansen är 50/50.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl fjäderkraften i "solfjädern" på kopplingen plus eventuell returfjäder vid pedalstället som ska trycka upp pedalen, jag antar att antingen huvud-eller slavcylinder kärvar såpass att denna fjäderkraft inte räcker till.. När man motionerar så kommer det möjligen in mer bromsvätska under kärvande kolvtätningar kanske?
Jag smörjer urtrampningslagret regelbundet på min V70 -00 för att förlänga livslängden, det verkar som att tätningen vid slavcylindern blir smord på samma gång och går lättare.. Även den blir ju dränkt med utspätt fett :-)

Inte turbon som kvittra, verkar vara generatorn.

DennisCA's Volvo 850 -97

Kul att se, bra jobbat!

Tjenare! Köpte en v70 flexifuel från […]

Jag håller med Erik Å i allt han s&aum[…]