- lör 08 jul 2023, 06:36
För några månader sedan började hastighetsmätaren då och då att studsa neråt för att snabbt gå upp till rätt läge igen. Vissa dagar väldigt mycket hoppande och ibland inte alls. Ganska snart efter hoppandet kommer varningslampa DSTC service erfordras. Hoppandet kommer ofta när man kör i konstant hastighet på landsväg eller motorväg. Det enda tydliga mönster som jag hittat är att när man ger fullt gaspådrag eller helt släpper gasen så stabiliserar sig hastighetsmätaren nästan alltid. Om jag inte gör detta när hastighetsmätaren börjat hoppa energiskt så kommer en hel hög med felmeddelanden i displayen som ett brev på posten. Tex kylsystem ur funktion. Bromssystem ur funktion. Varvräknare och hastighetsmätre fast i botten.
När jag då kör bilen till sidan och för att stänga av bilen kan det är det fortsatt kaos med felmeddelande och bilen går inte ens att stanna på normalt sätt. Efter bortkopplad batteri och ca 30 minuters väntan brukar det gå att köra iväg som vanligt igen. Vid felkodsavläsning får jag felmeddelande på gaspedalsensor och regenereringsfrekvens. Jag har testat att byta gaspedalen utan att det gjorde någon skillnad. Jag har sett att framhjulen är väldigt slitna på utsidorna men denna inställning har jag inte fixat ännu. Känns inget konstigt i ratt eller motor i övrigt. Någon som har tips på vidare felsökning?Tacksam för alla goda idéer. Trött på att ligga och pumpa med gaspedalen
Mvh Tomas
När jag då kör bilen till sidan och för att stänga av bilen kan det är det fortsatt kaos med felmeddelande och bilen går inte ens att stanna på normalt sätt. Efter bortkopplad batteri och ca 30 minuters väntan brukar det gå att köra iväg som vanligt igen. Vid felkodsavläsning får jag felmeddelande på gaspedalsensor och regenereringsfrekvens. Jag har testat att byta gaspedalen utan att det gjorde någon skillnad. Jag har sett att framhjulen är väldigt slitna på utsidorna men denna inställning har jag inte fixat ännu. Känns inget konstigt i ratt eller motor i övrigt. Någon som har tips på vidare felsökning?Tacksam för alla goda idéer. Trött på att ligga och pumpa med gaspedalen