Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ni på forumet som bytt multirem med tillhörande spännare som sitter med en torxskruv med T40 skalle i mitten hur i helskotta har ni kunnat lossa denna torxskruv. Har försökt med 1/2 och 3/8 torhylsor med dim T40 och tre olika spärrskaft men kommer inte åt, det är helt enkelt för trångt. Av erfarenhet vet jag att torxskallar är sköra och lätt förstörs om inte verktyget för avskruvning inte är korrekt vinklat. Att sedan borra ut skruven eller skruva ut den med grispitt är dömt att misslyckas, finns inte en chans att komma åt med borrmaskin eller liknande maskin. Till råga på allt ska det vara noga med momentet om 24Nm. Hur man ska få in en momentnyckel där i det utrymmet är en gåta?

Hur har ni gått tillväga? Känner mig “något” stressad, ska snart på semester med bilen.
Råd och tips mottages tacksamt.
Beror ju på hur lång torx-hylsa och storlek på spärrskaft/momentnyckel men det går att komma åt att lossa/dra åt. Kolla när Vparts visar hur man byter. Drar du av den så får du sänka ner motorn lite så kommer du åt att borra/dra ut den.

Glöm allt vad spärrskaft heter, det blir för "tjockt" med i hylsa i det trånga utrymmet. Jag använder adapter, torxhylsa och ringnyckel dvs en adapter mellan en 1/2" torxhylsa T40 och en 19 mm ringnyckel. Adaptern har en fyrkantig tapp om 1/2" i ena änden för hylsan och en sexkant för 19mm ringnyckel i den andra. Smidigt på trånga ställen, dessutom ger 19 mm ringnyckel bra hävstångseffekt. Adapter finns för 1/2", 3/8" och 1/4" hylsor med sexkant för respektive ringnycklar om 19", 17", 13" och 10".

This is the shit: https://www.gedore.com/en-de/products/a ... ---3300061

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]