- tor 29 jun 2023, 19:59
#1545502
V70 D4 (D5204T3) 2013-motorn upplever extrema vibrationer på grund av obalans, går ojämnt vid acceleration och saknar helt kraft i Drive.
Enligt felkoderna har det inträffat en feltändning på Cylinder 4 och motorn har problem med luftintaget. (Se felkoder nedan: Curcuit A - Air Flow Too Low)
Inget händer när man kopplar bort MAF-sensorn eller bränsleinsprutaren på cylinder 4.
Jag har provat att byta ut MAF-sensorn till begagnad. bränsleinsprutare på Cylinder 4. Provade även att knacka på turbostag för att se om den satt fast och om det var rotorsaken till bristande boost vid acceleration. (förmodligen ett relaterat problem)
Jag misstänker, baserat på felkoder och utesluter efter felsökning, möjligen en dålig ledning antingen på injektor eller MAF eller turbo boost regulator sensor.
Uppdatering
Volvo V70 D4 2,0 liter, Geartronic, 163hk, 2013
Felkoder:
P00BC
P00BC00
P030400
P093112
Uppdatering
Byte av dieselfiltret rensade inte felkoderna eller något annat än att motorn låter lite renare och går lite mindre knackigt på tomgång.
Uppdatering
Jag tror inte att det är glödstiften då den kan köras mil utan att motorn går bättre. Ska kolla kompressionen när jag hittar rätt verktyg för jobbet. Förhoppningsvis nästa vecka.
Uppdatering
Inget händer när jag kopplar ur fördelaren på den 4:e cylindern. Jag bytte till en begagnad injektor. Verkstaden testade med två andra bränsleinsprutare de hade liggandes och det var ingen skillnad på motorns tomgång. Enligt dem kollade de kraftförledningen till injektorn och den verkade bra.
Uppdatering
Felsökning av cylinder 4 ytterligare igår:
Frånkopplad injektor 4 med motorn igång utan någon förändring av motorvarvtalet.
Sedan körde jag motorn till driftstemperatur. Återkopplade bränsleinsprutare 4 och märkte sedan att motorns tomgång ändrades. Något jämnare tomgång, men vibrationerna gjorde det tydligt att den fortfarande tände fel på 4:e cylindern.
Kabelbrott skulle kunna uteslutas eftersom injektorn påverkar tomgången. Det finns dock en chans att ledningarna är skadade och därmed inte har möjlighet att leverera en jämn och tillräcklig strömförsörjning till injektorn. Ska kolla närmre på det när jag får tid.
Enligt felkoderna har det inträffat en feltändning på Cylinder 4 och motorn har problem med luftintaget. (Se felkoder nedan: Curcuit A - Air Flow Too Low)
Inget händer när man kopplar bort MAF-sensorn eller bränsleinsprutaren på cylinder 4.
Jag har provat att byta ut MAF-sensorn till begagnad. bränsleinsprutare på Cylinder 4. Provade även att knacka på turbostag för att se om den satt fast och om det var rotorsaken till bristande boost vid acceleration. (förmodligen ett relaterat problem)
Jag misstänker, baserat på felkoder och utesluter efter felsökning, möjligen en dålig ledning antingen på injektor eller MAF eller turbo boost regulator sensor.
Uppdatering
Volvo V70 D4 2,0 liter, Geartronic, 163hk, 2013
Felkoder:
P00BC
P00BC00
P030400
P093112
Uppdatering
Byte av dieselfiltret rensade inte felkoderna eller något annat än att motorn låter lite renare och går lite mindre knackigt på tomgång.
Uppdatering
Jag tror inte att det är glödstiften då den kan köras mil utan att motorn går bättre. Ska kolla kompressionen när jag hittar rätt verktyg för jobbet. Förhoppningsvis nästa vecka.
Uppdatering
Inget händer när jag kopplar ur fördelaren på den 4:e cylindern. Jag bytte till en begagnad injektor. Verkstaden testade med två andra bränsleinsprutare de hade liggandes och det var ingen skillnad på motorns tomgång. Enligt dem kollade de kraftförledningen till injektorn och den verkade bra.
Uppdatering
Felsökning av cylinder 4 ytterligare igår:
Frånkopplad injektor 4 med motorn igång utan någon förändring av motorvarvtalet.
Sedan körde jag motorn till driftstemperatur. Återkopplade bränsleinsprutare 4 och märkte sedan att motorns tomgång ändrades. Något jämnare tomgång, men vibrationerna gjorde det tydligt att den fortfarande tände fel på 4:e cylindern.
Kabelbrott skulle kunna uteslutas eftersom injektorn påverkar tomgången. Det finns dock en chans att ledningarna är skadade och därmed inte har möjlighet att leverera en jämn och tillräcklig strömförsörjning till injektorn. Ska kolla närmre på det när jag får tid.
Senast redigerad av 1 Figgeferrum, redigerad totalt 0 gånger.