Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Tjenare,

Jag söker lite tips angående min bil vars signalhorn löpte amok och väckte upp grannskapet. Den tutade på helt plötsligt av sig själv och höll på i säkert 5-10 min tills den nästan blev "hes". Jag rusade till p-platsen och visste först inte vad jag skulle göra. Det visade sig att ett lätt tryck på ratten fick stopp på tutandet. Under huven luktade det lite bränt, eller "varm plast" eller gummi. Det är svårt att förklara. Annars ingenting. Nu låter tutan knappt alls och ger ifrån sig ett konstigt mullrade läte jämfört med förut. Jag köpte en ny säkring fast det förändrade inte ljudet alls.

Problemet i nuläget: Trycker jag på ratten så låter det, men inte normalt och absolut inte lika högt som förut. För säkerhets skull så drog jag ur säkringen helt tills detta är löst.

Frågor/funderingar: 1) Är det signalhornet per se som har blivit skadat pga att tutandet pågick oavbrutet för lång tid? 2) Finns det Två signalhorn eller Ett bakom grillen? 3) Hur kommer man enklast åt dem? Min gissning är att signalhornen är skadade helt enkelt. Det når ju trots allt fram en signal.

Tackar.
av Doomis
2 saker du lär kolla upp innan du bränner nästa par signalhorn.
1. Avståndet på jordskenan i ratten är för tajt eller så har plasthylsan gått sönder som isolerar för själva inkopplingen.
2. Reläet har fastnar ibland. Dåligt relä.

Rent krast blir det kortslutning i tutan och för lång inkopplingstid får ju det att ge upp till slut. Signalhornet är inte konstruerad att ljuda i så lång tid kontinuerligt.
av m2c
Du hade inte precis tvättat insidan av bilen, eller spillt dricka eller något? Min började tuta av sig själv när frugan rengjorde ratten med en blöt trasa.
av V70Rob
Doomis skrev: mån 26 jun 2023, 08:47 2 saker du lär kolla upp innan du bränner nästa par signalhorn.
1. Avståndet på jordskenan i ratten är för tajt eller så har plasthylsan gått sönder som isolerar för själva inkopplingen.
2. Reläet har fastnar ibland. Dåligt relä.

Rent krast blir det kortslutning i tutan och för lång inkopplingstid får ju det att ge upp till slut. Signalhornet är inte konstruerad att ljuda i så lång tid kontinuerligt.
Okej, för denna procedur krävs förstås att airbagen demonteras. Jag har aldrig gjort det förut dock. Sedan gäller det ju att hitta signalhorn också som passar min bil med tanke på fäste, kontaktdon etc.

Jag ringde en verkstad fast ingen hade tid innan en bit in i augusti. Så antingen väntar jag tills dess eller gör något själv - vad nu det skulle vara. Jag drog ut säkringen för signalhornet. Det är väl i princip allt som jag har gjort.
av V70Rob
m2c skrev: mån 26 jun 2023, 09:03 Du hade inte precis tvättat insidan av bilen, eller spillt dricka eller något? Min började tuta av sig själv när frugan rengjorde ratten med en blöt trasa.
Nix, jag har varken spillt något eller gjort rent med vatten eller annan vätska. Kanske var det värmen som orsakade det hela. Bilen stod i flera timmar i stekhet sol.
av V70Rob
Uppdatering...

Tutan låter av någon märklig anledning bättre och till åtminstone 70% av sitt forna ljud så att säga. Jag väljer därför att inte göra något alls och avbokar även ett verkstadsbesök som skulle ha varit först i augusti.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]