Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en Volvo V70 -08 2.5T som har tappat glaset till höger backspegel samt har en trasig backsensor så att backsensorsystemet inte alls fungerar. Nya reservdelar kostar ca 1200 kr / st. På skroten kostar backspegelglas ca 600 kr och backsensor ca 300-400 kr.

Finns det någon anledning att inte köpa beg i detta fallet?

PS . Jag bygge höger backspegel för 4-5 år sen då den förra också flög av, de verkar sitta sidär. Då köpte jag en ny men den verkar inte så värst mycket bättre.
I egenskap av "bilmekaniker" som servar min släkt har jag köpt ett antal lösa yttre backspegelglas av webbhandlaren mister-auto.se Senast jag beställd kostade ett spegelglas 195 kr. Exv Scotch har dubbelhäftande kuddar som funkar bättre än "fabrikslösningen". Rengör med exv rödsprit innan kudddar fästs, så håller det hur länge om helst ...
Följer ju med ny uppvärmning för 200kr på Hova. Men ja med ett bra lim i tunnt lager så funkar uppvärmningen om det bara är glaset som sitter löst.
Tror jag körde typ liknande biltema multibond på före detta saaben.
Men man undrar ju hur de kan kosta 250 kr / st när Original kostar 1200 kr, vad är skillnaden? Vet att vissa backspeglar är lite vinklade ute i kanten, kan det vara sådatn man missar?

Hur är det med backsensor? Är det något man kan köpa på skroten eller de strular ofta så man bör köpa nytt?
Bra fråga vet inte hur man tar 1200kr för backspegelglas med skitkvalitet. Nej vidvinkel på båda, ingen synlig skillnad när det är monterat.

Köper du på backsensorer på skroten så hade jag köpt en extra.
Skruvat har ca 26 modeller av backsensor till min bil, hur ska man kunna veta vilken man ska ha? Jag tittade på instruktionerna för att byta och den som kostar 161 kr ser väldigt lik originalet men det lär var lagom tråkigt om man monterar ner och det inte är rätt.

Skruvade hade även backspegeln för några 10 or billigare men generellt försöker jag undvika Skruvat. Så länge det de skickar är rätt och fungerar så är det bra men så snart det är trubbel så är de värdelösa att ha med att göra. Sen kan jag tycka att den där torkararmen till vår äldre V70 kändes som en leksak, visst, den var ju billig men ändå knappt värt det.
Inte direkt raketforskning att ta bort den gamla och läsa av delnumret. Det enda du behöver göra är att lägga kroppen på marken, sitter det drag på bilen tar demonteringen 3 minuter längre.
På de bilar jag har bytt sensorer på kommer jag åt utan att ta bort ett dugg. Det finns några olika just pga att det har olika grader på mätregistret beroende på vart de sitter på bilen. Det är Valeo som gör FoMoCo:s backsensorer. Jag rekommenderar att köra med Valeo även i fortsättningen om du inte byter allihop samtidigt. Köper du riktigt billiga sensorer så får du vara beredd på att byta oftare.
Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]