Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emilhoglund
Tja! Håller på o kopplar in ljud och har nykommet fram till momentet där jag ska koppla in en omvandlare för att få låg spänning, undrar då om någon vet vilka färger som jag ska sätta på rätt kabel på omvandlaren (gas HLCS22) tack på förhand!
av dannesk
Vad är det su ska koppla in och vilket original ljudsystem har du i bilen?
Lättaste är att köpa ett adapterkablage och koppla in kablage på ISO-kontakterna som ansluts i höger framtröske, då gör man ingen åverkan på bilens kablage, syns inte och kan lätt demontera allt om man vill. Jag löder ihop egna kablage när jag monterar med speedwire och ISO-kontakter, då använder man standard ISO-färger ifrån kontakterna till omvandlarna.

Använd också en bra aktiv omvandlare med auto-remote ifrån högnivån då du minimerar risken för störningar osv. Använd omvandlare ifrån bra märken som DD Audio, DLS, Helix, ESX m.fl. omvandlaren som du har ifrån GAS är lite si och så att använda.

Sedan så ska du tänka på att alltid använda framkanalerna till framsystem och sub, signalen ifrån bakkanalerna använder man endast om du ska mata densamma med nytt slutsteg. De bakre kanalerna är signaldämpade, spelar ca 40-50% gentemot framkanalerna och de är delade i basregistret så får inte med djupaste basen. Sedan ligger även bilens parksignaler, BT-ljud ifrån mobilen osv. i samma signal.

Färgerna för högtalarkablarna är enl. nedan:
Vänster fram+ = Grön med Svart streck
Vänster fram- = Grå med Svart streck
Höger fram+ = Lila med svart streck
Höger fram- = Gul med Svart streck

Vänster bak+ = Grön med Rött streck
Vänster bak- = Grå med Rött streck
Höger bak+ = Lila med Rött streck
Höger bak- = Gul med Rött streck

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]