Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag är det extremt varmt. Jag har tidigare märkt att min AC inte fungerar optimalt, och idag är det inget tvivel om det. Jag har gjort lite "felsökning" och här är vad jag har observerat:

Utomhustemperaturen är idag 27-28 grader. Jag har placerat en termometer i mitt luftflöde i mittblåset och använder en blåtandsenhet och en app på min telefon för att övervaka trycket i AC-systemet.

När jag kör i hög hastighet på landsvägen sjunker trycket i AC-systemet till 960-980 Kpa, och det kyler hyfsat. Jag upplever att luften som kommer in är cirka 11 grader som mest.

Däremot när jag kör i stadstrafik eller står still ökar trycket i AC-systemet till 1100-1170 Kpa, och luften som kommer in blir märkbart varmare, cirka 16 grader.

Det finns även tillfällen när AC-systemet inte kyler alls, och den luft som kommer in är lika varm som uteluften.

Det är tydligt att det finns något fel med min AC, och jag behöver undersöka och lösa problemet.

Vi pratar om en V70-MY2011, tillverkar 2010

Tankar o åsikter
Har du mekanisk koppling på kompressorn? Mät upp spelet med bladmått isåfall, symptomet låter väldigt typiskt för sliten koppling. Då spelet blir för stort (typ 0.7mm) så slutar ac:n att kyla helt när det blir riktigt hett i motorrummet :bored:
Ska ligga runt 0.4-0.5mm om jag minns rätt
Kolla också att kylfläkten tvingas igång när du står still med ac:n på.
Du har effekt styrd kompressor och också kopplingen har inga skims. Om du har R134 i systemet och med den utetemperatur som du anger är trycket på högtryckssidan för låg så det kan tyda på ev köldmedium läckage, men du har en reglerventil, elektrisk sådant, som krånglar ofta. Första steget är att se till att man har rätt köldmedium mängd.
Ceska skrev:Du har effekt styrd kompressor och också kopplingen har inga skims. Om du har R134 i systemet och med den utetemperatur som du anger är trycket på högtryckssidan för låg så det kan tyda på ev köldmedium läckage, men du har en reglerventil, elektrisk sådant, som krånglar ofta. Första steget är att se till att man har rätt köldmedium mängd.
Har i dag jämfört med en anna bil, trycket är bedtydligt högre på den, och den ger fem gradig luft, och fort går det också, så du har nog rätt, har beställt tid för felsökning........
Min -12 v70 beter sig likadant även om den är nypåfylld (riktigt fyllt med maskin på ad-verkstad)
Jag fick en känsla av att kompressorn är ”slut” och inte orkar få upp trycket förns efter en stund. Men det är alltså elektroniskt reglerat hur den ska jobba på dessa med?
Skriv gärna vad ni kommer fram till för fel!
Mvh
MNielsen skrev: mån 19 jun 2023, 09:47 Min -12 v70 beter sig likadant även om den är nypåfylld (riktigt fyllt med maskin på ad-verkstad)
Jag fick en känsla av att kompressorn är ”slut” och inte orkar få upp trycket förns efter en stund. Men det är alltså elektroniskt reglerat hur den ska jobba på dessa med?
Skriv gärna vad ni kommer fram till för fel!
Mvh
Jag böt kompressor och torkfylter på min xc60 i helgen pga konstigt tempreglering. Styrventilen, Kina förstås, bött 2 gånger men felen kvarstod. Innan bytet det funkade i hyfsat i hög värme, dvs när kylbehovet var som störst. När blev dags att reglera ner så slutade det för att sen hoppa i gång och så fram och tillbaka. Just den kompressor har inga skims så där fanns det ingenting att göra åt kopplingen. Tittade man på temploggar så kunde man dra en ev slutsats att det saknas köldmedium, för hög överhettning. Nu när kompressorn är bytt så håller sig är värdet på förångaren runt 7 grader vid icke kylbehov och ca 3 grader vid kylbehov.
Efter att först fått höra att det fungerade som det skulle, så anser man att det är "reglerventilen" på compressorn.
Hade ju ett tillfälle då det inte kylda alls, så jag startade om och då började det kyla
Man har "knackat" på ventilen och då "öppnade" den
Fan vet, känns om lite hokus pokus, efter dyr felsökning vet jag inte så mycket mera
Man vill då byta den där reglerventilen för en galen summa pengar....
Märkligt att hela bilen behöver tas isär för att laga saker, det var lika med frihjulet på generatorn
Den stora annons-tråden

Undrar vad storyn är bakom denna? https://www[…]

T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Balans ljudsystem

Ny i forumet, precis köpt en lätt begagn[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]