Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Någon som haft problem med ojämn värme? På förarsidan har det nu börjat komma enbart kallt/ljummet, medan temperaturregleringen på passagerarsidan fungerar normalt.

Inga felkoder och provat kalibrera.

Är det något spjäll som fallerar? Eller kan det finnas en lättare lösning?
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
av RobinH
Kan ju återkoppla lite också och beskriva lite hur jag gjorde…

Första spolningen gjorde jag i hela systemet med kylarrengöring ett par gånger, ganska smutsig kylarvätska kom ut, volvo har nog aldrig bytt denna… om jag skulle göra om detta skulle jag nog plocka bort termostaten i termostathuset, tar evigheter annars…

Sen spolade jag värmepaketet med alkalisk avfettning likt gördetmedrws youtube video, efter detta hade jag ännu ojämn värme, ca. 40 grader vänster, 60 grader höger.

Så jag spolade ur paketet ännu en gång, denna gång med citronsyra och hett vatten ett par gånger och lät det stå en tid innan jag spolade ur med hett vatten ett par gånger och sen med kallvatten en bra stund.
Tömde sen värmepaketet och fyllde det med kylvätska. (Använde en liten 12v pump för att pumpa igenom vätskorna).

Efter andra försöket att spola kommer det jämn värme, runt 70-80 grader från båda sidorna.
Vad har ni för temperatur ungefär?

Volvo påstod att spjällmotorn skulle bytas, ca 6000 SEK. Tog också ganska bra betalt för ”felsökningen” :bored:
En annan verkstad skulle ha 5000 SEK för att byta värmepaketet. Spolar hellre :P
Intressant. Kan du länka till pumpen?

Nyfiken på en sak. Efter du spolat med alkalisk rengöring, så måste du fyllt systemet. Och sen kört citronsyra. Tog du tillvara på kylarvätskan mellan stegen och återfyllde med samma eller hur tänkte du där?
Pumpen är nog bara en billig 12v pump jag köpt från aliexpress/ebay nån gång.

Efter jag hade sköljt första gången och spolat ur med vatten, fyllde jag systemet med ny glykol.

andra gången, när jag bara spolade värmepaketet, satte jag bara klämtänger på slangarna under batterilådan. Och sköljde värmepaketet separerat från resten av systemet.
Fyllde sen på värmepaketet med ny glykol.

Borde nog egentligen spola hela systemet ett par gånger till, syns små små partiklar i expansionskärlet… och man ser på slangändorna att det har varit kalk/skräp i systemet.

Såhär såg botten av tvätthinken ut efter första sköljningen, kalk?
IMG_1290.jpeg
IMG_1290.jpeg (1.28 MiB) Visad 793 gånger
Bytte termostaten på samma gång, såhär trevlig såg den gamla ut.
IMG_1291.jpeg
IMG_1291.jpeg (3.09 MiB) Visad 793 gånger
Fenomenet var välkänt redan på ångmaskinernas tid; pannsten kallas kalken som fälls ut.
Och det gör den helst där rören redan från start är som smalast och tryckfallet som störst. Gissa vad som händer sen :-)
Jag använder själv kondensvattnet från avfuktaren i garage, helt kalkfritt.

""Pannsten är en beläggning som bland annat uppkommer i ångpannor och består av förhårdnade salter, främst gips, anhydrit, kalciumkarbonat och silikater. Silikater förekommer normalt endast i mindre mängder. Kalciumkarbonat utfaller till pannsten i temperaturer av 100 grader och gips utfaller inte förrän vid 140 grader. Wikipedia""
skarj skrev: tor 02 nov 2023, 18:02 Det brukar väl rekommenderas destvatten till kylarsystemet tillsammans med 50 % glykol, någon som fuskat om allt det där är kalk!
Enligt serviceboken har bilen alltid blivit servad hos Volvo, men man vet ju aldrig vad föregående ägare gjort…
Den gamla kylarvätskan var lite brun av sig, kanske har nån råkat blanda i fel glykol också..

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]