Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en Volvo V70 2010 Flexifuel 2.0 som vägrar starta. Jag ska försöka återberätta problemet och vad jag har gjort för felsökningar så gott det går.

Det började för ett gäng månader sedan med att en tändspole gick sönder när jag skulle åka hem, den gick lite slöare, men fungerade fortfarande. Eftersom att jag var tvungen att ta mig vidare körde jag dumt nog vidare ca 20 mil och kopplade inte bort tändspolen pågrund av att den tände ibland.
Bytte tändspolen, gick lite bättre, men fortfarande inte helt bra, trögstartad och dog efter ett tag på tomgången. Misstänkte att det var katalysatorn som hade tagit stryk och i samband med att jag behövde flytta bilen så körde jag en kortare strecka för att bränna ur katalysatorn. Var dålig gasrespons och dog fortfarande efter ett tag på tomgången. Bilen blev stående ett tag då jag var borta på jobb.
När jag sen skulle köra den till en verkstad för att kolla felkoderna, så startade den inte förrän efter lite om och men, rullade 10 meter och sedan la den av och har inte velat starta sedan dess.

Lånade en felkodsläsare och fick vid första läsningen ut många felkoder, nollade, och sedan var det en som återkom, P212100 Spjällägesgivare/Gaspedalspositionsgivare 4.
I samma veva mätte jag resistansen i vakumventilen och det visade sig att den främre var trasig. Bytte då både vakumventilen och gasspjället, felkoden försvann men bilen startar fortfarande inte.
Får inte ut några nya felkoder förutom några som dök upp när batterispänningen blev låg, som sedan försvann.
Startmotorn går och känner en doft av bränsle.
Testat med startgas och får ingen tändning, vilket gjort att mina misstankar är att det är något med tändningen eller strömmen till tändningen.
Har provat med båda bilnycklarna ifall det skulle vara immobilisern, ingen skillnad.
Bytt batteri då det som satt i tydligen var underdimensionerat, låter piggare men startar inte.
Har mätt och har jord både i motor och i chassi.

Har sökt med ljus och lykta på diverse forum, men inget som har hjälpt.
Känner att jag verkligen har kört fast och snart ger upp hoppet.
Tacksam för all hjälp, tips och idéer jag kan få!
Tyvärr har bilen inte stått hemma, så har haft ont om verktyg. Den har stått rätt länge mellan försöken, tänker att bränslet vid tändstiften isåfall borde ha dunstat mellan varven?
Bytte tändstiften för cirka ett år sedan, så de ändå hyfsat nya. Men ska definitivt ge det ett försök. Tack för svar!

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]