Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moustafa
Hejsan hoppsan!
Har en V70 från 2012 med 1.6d som beter sig ganska konstigt. Ibland väljer den att inte starta och då hjälper det oftast inte med startkablar, MEN tar jag en startkabel från minuspolen direkt till motorn så startar den. Jag gjorde rent där jord till kaross sitter samt där jord från kaross till motor sitter. Det hjälpte lite men inte så mycket. Det var ju rent men nu är det plåtrent. Någon som har några tips på vad mer jag kan göra?
Tacksam för svar!

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte jordflätorna som är dåliga då? Jag tror att man kan köpa nya universal för en rimlig peng på Biltema t.ex..
av Moustafa
Erik Å skrev:Det är inte jordflätorna som är dåliga då? Jag tror att man kan köpa nya universal för en rimlig peng på Biltema t.ex..
Det är ju inga flätor utan det sitter två tjocka jordkablar, en från batterit till karossen och en från karossen till motorn. Det ser väldigt bra ut.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Mät spänningsfallet över dem när startmotorn går (medhjälpare rekommenderas :-) ) Någonstans tappar du uppenbarligen spänning om det nu hjälper att förbikoppla med en yttre kabel..
Kan ju vara en kabelsko som är dåligt pressad.
Kanske känns som varmgång efter ett startförsök, känn på alla kabelanslutningar om de bli varma.
av skarj
Nu har jag kanske inte läst så noga, men det kan ju vara taskig kontakt även på batteriet, om det nu inte redan är åtgärdat, anslutning till startmotor bör ju också tittas närmare på, eller igen.
av Moustafa
skarj skrev:Nu har jag kanske inte läst så noga, men det kan ju vara taskig kontakt även på batteriet, om det nu inte redan är åtgärdat, anslutning till startmotor bör ju också tittas närmare på, eller igen.
Det sitter väl ingen jordkabel vid startmotorn? Startmotorn får ju sin jord från blocket? Eller är jag helt ute och cyklar?

av Moustafa
Erik Å skrev:Mät spänningsfallet över dem när startmotorn går (medhjälpare rekommenderas :-) ) Någonstans tappar du uppenbarligen spänning om det nu hjälper att förbikoppla med en yttre kabel..
Kan ju vara en kabelsko som är dåligt pressad.
Kanske känns som varmgång efter ett startförsök, känn på alla kabelanslutningar om de bli varma.
Tror inte anslutningarna kan bli varma i och med att den inte alls försöker starta. Det är inte så att den står och försöker starta och låta som det gör när batterit är urladdat. Hoppas du förstår hur jag menar.

av S6024t
Minuskabeln går från batteriet till en m8 skruv på fjäderbenstornet, under plasten vid torkardiket..
av Moustafa
S6024t skrev:Minuskabeln går från batteriet till en m8 skruv på fjäderbenstornet, under plasten vid torkardiket..
Japp och där är det plåtrent nu, finns det fler jordpunkter än den och den som är under luftburken?

av vjohnj
Gissar du har gjort rent batteripolerna. Dra en ny jordkabel direkt till motorn från batteri. Om det nu fungera med en lös kabel

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]