Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag äger sedan tidigare en v60 d3 - 12, som jag satt i ett högre lock till batterilådan samt ett 95ah agm-batteri från biltema. Jag har nu köpt en v70 d4 - 16 (Ej AWD) och tänkte göra samma operation, men batteriet verkar för långt. Det sitter rör av något slag där batterilådan slutar mot vindrutan. Om jag mäter mellan dem och framkant av lådan (blir lite ungefärligt), så verkar det kört att få i ett likadant batteri som det jag har i v60n.

Batteriet är 354mm långt. https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... kEQAvD_BwE

Någon som vet om batterier av aktuellt slag passar även i modeller med VEA (jag vet själv att de passar i modeller med den gamla 5-cylindriga)?

Batterierna är så orimligt bökiga att hantera, så jag frågar innan jag åker och köper ett 95ah och försöker få i det...

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Ja VEA har mindre batterilåda (bl.a. bottenplattan i lådan).
I min V60 monterade jag 80/800-batteriet från Biltema med det högre locket som har art.nr 31383949 hos Volvo.
Nu vet jag inte om locket egentligen behövdes men det kändes bra att "löpa linan ut". :-)
fjohan82 skrev:Ja VEA har mindre batterilåda (bl.a. bottenplattan i lådan).
I min V60 monterade jag 80/800-batteriet från Biltema med det högre locket som har art.nr 31383949 hos Volvo.
Nu vet jag inte om locket egentligen behövdes men det kändes bra att "löpa linan ut". :-)
Tack!
Det var tråkigt att höra...
/D
apersson850 skrev:Men då skjuter det bara på den ändå nödvändiga laddningen en stund. För om du aldrig kommer ikapp blir det tomt med tiden.
Ett större batteri som 95Ah har större kapacitet och jag som bor i norrland och kör dieselvärmaren 4ggr om dagen och med original 70Ah så dippade det ner hela tiden ner till typ 30-40% laddstatus när man körde värmaren. Frekvent urladdning till under 50% sliter på batteriet och det tappar då kapacitet över tid även vid underhållladdning iom att laddstatusen dippade för lågt varje dag. Kan ju inte koppla på laddaren under dagen för att toppa upp. Har en CTEK Battery Sense som jag använt nu i över 6år där jag loggar batteriet laddstatus konstant.
Med 95Ah batteri så ligger jag aldrig under 60% vilket gör att man inte tömmer batteriet för mkt och det återhämtar sig och jag endast behöver ladda någon gång i månaden. Förbrukade 2st 70Ah originalbatterier (EFB och AGM) på 3år men mitt Biltema 95Ah AGM som nu är 3,5år gammalt har fortfarande runt 96% kapacitet när jag belastningstestar det.
dannesk skrev: mån 17 apr 2023, 15:25
apersson850 skrev:Men då skjuter det bara på den ändå nödvändiga laddningen en stund. För om du aldrig kommer ikapp blir det tomt med tiden.
Ett större batteri som 95Ah har större kapacitet och jag som bor i norrland och kör dieselvärmaren 4ggr om dagen och med original 70Ah så dippade det ner hela tiden ner till typ 30-40% laddstatus när man körde värmaren. Frekvent urladdning till under 50% sliter på batteriet och det tappar då kapacitet över tid även vid underhållladdning iom att laddstatusen dippade för lågt varje dag. Kan ju inte koppla på laddaren under dagen för att toppa upp. Har en CTEK Battery Sense som jag använt nu i över 6år där jag loggar batteriet laddstatus konstant.
Med 95Ah batteri så ligger jag aldrig under 60% vilket gör att man inte tömmer batteriet för mkt och det återhämtar sig och jag endast behöver ladda någon gång i månaden. Förbrukade 2st 70Ah originalbatterier (EFB och AGM) på 3år men mitt Biltema 95Ah AGM som nu är 3,5år gammalt har fortfarande runt 96% kapacitet när jag belastningstestar det.
Damn right! 👌
Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Ptja finns ju alltid riktig kylarrengöring an[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]