Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Valvobil
Hej,

Skulle smörja upp oken bak men märkte då att damasken lossnat från oket på båda sidor. Alternativt att friktionen mot kolven fick dem att krypa ur när jag tryckte ut kolven.

Försökte peta och ha mig för att få in dem i oket igen. Gick dåligt.

Finns det nåt knep för att få in damasken i oket igen?
IMG_3759.jpg
IMG_3759.jpg (239.3 KiB) Visad 611 gånger
IMG_3760.jpg
IMG_3760.jpg (260.12 KiB) Visad 611 gånger
Normalt sett får du ta bort oket, ta ut kolven, sätta dit damasken och stoppa tillbaka kolven. Med så mycket jobb kan man lika gärna göra en hel renovering av oket, eller som jag gjorde när detta hände för mig, köpa ett nytt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Som sagt, du får ta ur kolven och göra rent. Typ svårt att få bra när det är så där oxiderat och eländigt.
Är det inte dina sista slantar, köp nytt/beg med låga mil.
av Valvobil
StefanN skrev:Det mesta ser ju rätt sunkigt ut, läge att skaffa ett par utbytesok?
Hehe, faktiskt så såg kolvarna helt OK ut. Men de gick in lite trögt.

Det får väl bli ett byte. Ogillar att lufta bara, har alltid strulat tidigare.
av Valvobil
Nu var jag inne på att byta men ska man ha nåt märke man hört talas om tidigare kostar oken ca 2200 kr st (och då typ A.B.S, inte bosch eller så) alternativt 1200 utan namn på Skruvat som kan vara vad som helst.

Det är väl den elektroniska handbromsen som gör oken dyra, även om man som jag tittar på ok utan motorn. Den flyttar jag över.

Är det det verkligen en dålig idé att köra rent oken med stålborste och byta tätningar och kolv (ca 200kr/ok)?

Är det bättre att köpa ett okänt ok för 1200?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av skarj
Om du inte behöver använda bilen så är det väl ingen dum ide att renovera oken, vill man komma igång snabbt så vinner nog nya ok, dessutom känns det som en längre felfri period med nya ok. Dyrare ja, men lufta får man göra i vilket fall, lite nya tätbrickor behöver du samt allt för att renovera, nya kolvar är lika bra att räkna in.
av Valvobil
Tänkte återrapportera. Oken såg fina ut på insidan. Men jag ville även byta bromsslangen, och det gick inte utan att byta oken. Bromsslangen har en liten styr-pigg som går in i ett hål på oket. Den gamla slangen hade rostat fast i oket. Har aldrig sett det beskrivet hur det är tänkt att man ska få loss detta? Känns ju ganska givet att piggen rostar fast ordentligt. Piggen gick av och förblev i oket. Antar att jag hade kunnat knipsa av piggen på den nya slangen och monterat. Men det kändes alltför sjabbigt.

Valde istället att montera oken från skruvat, som visade sig vara från Professional Parts Sweden, som jag upplevt håller en OK kvalitet.

Märkte att båda parkeringsbromsmotorerna hade sprucken kåpa. Hade jag sett det innan hade jag kanske övervägt att byta dem också. Nu tätade jag sprickorna och så får jag byta dem när de ev havererar. Det är mycket lätt gjort.

Men är det någon som har input på frågan om hur man får loss bromsslangens styr-pigg från mina gamla ok?
Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Vad visade den direkt efter service då?