Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett skumt fel på min Volvo V70 2013 D4 5cyl
Nu när sommaren är antågande så brukar det slira lite på ac remmen 1-3 sekunder precis vid start av bilen när det är 24 grader varmt utomhus eller varmare, dvs remsliret uppembarar sig bara varmare dagar på sommaren & låter aldrig annars.
Bilen har nu gått ca 12500 mil bytte ac rem & multirem samt spännhjulet för multiremmen vid 9000 mil precis som servicen säger.
Detta remslir ljud dök väl upp vid ca 11000 mil.
Vet jag att det kommer vara 25 grader eller varmare ute nästkommande dag så har jag en del ggr slagit av acn precis innan jag slår av bilen. Och mycket riktigt startar jag då bilen låter inget remslir.
Så remsliret är ju från acn inte multiremmen.
Kan de va lagret i frihjulet som håller på paja och bör bytas? Eller nå annat?
Klimatanläggningen fungerar klanderfritt å kyler mkt bra förutom detta rem slir varma dagar. Så något fel är det men vad?
Motorhaveri? De gäller 2,4D jag har en D4 och bytt båda remmarna för cirkus 3000 mil sedan. Bytte dom själv så vet de är gjort.

Har varit i kontakt med en lokal jätte duktig kyl & kompressor firma. De sa direkt jag måste schimsa kompressorn. Där felet är då spelet är på väg bli för stort så får den nästan inte tag i precis vid start.

Såg på ett annat forum att någon[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]