Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Valvobil
Hej,

Noterade just att damasken till höger yttre drivknut har en liten läcka. Se bild. Det kryper ut lite svart fett. Jag tror läckan är max en vecka. Antingen uppstod läckan när jag för en vecka sedan bytte stötdämpare eller för någon dag sedan då bromsoken låste sig och allt blev varmt. Bromsoket är åtgärdat och gummit i damasken känns mjukt och fint.

Vad är lämplig åtgärd? Är det ett fulfix att byta damask?

Bilen är v70 D3 2012 automat, 22k mil
IMG_3412.jpg
IMG_3412.jpg (817.58 KiB) Visad 821 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det ser ju ut som yttre åverkan under verkstadsingreppet. Damasken brukar spricka i "vecken" när det är ålder och slitage som säger ifrån.
Men kolla på trodo, med lite tur hittar du ny märkesknut komplett med damask för en rimlig peng.
Då behöver du inte riskera att få göra om jobbet om nu knuten, mot förmodan, faktiskt är dålig. :-)
av Valvobil
Kan man göra det på plats, utan att ta ut drivaxeln? Är det med sån där kon från tex drivknuten.se då?

Och hur mkt fulfix är det?

Byta drivaxel verkar inte jättesvårt men det kostar en del.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är lika mycket fulfix att bara byta damask som det är fulfix att inte byta fälg när man fått punktering. ;-)

Såvida man byter damask medan det fortfarande finns fett kvar i knuten vill säga.
Uppföljning så här nästan ett halvår senare. Jag rengjorde och lade på ”gummilagning” från biltema. Det är det som från Casco hetat ”liquisole” tidigare, nu ”Rubberfix”.

Det är fortfarande tätt.

Det här var ju en skada, inte en förslitning. Att damasken var ren och mjuk i övrigt var nog en förutsättning.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]