Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jessican
Hej!
Funderar på att köpa en Volvo v70 2.5 T AFV årsmodell 10-12 sådär.

Det jag undrar är om man kan ta bort gastankarna som AFV-modellen har? Alltså ta bort dem och sedan göra bagageutrymmet lika stort som en vanlig v70. Är det svårt? Kostnad på ett ungefär?

Är nämligen lite skeptisk för att köra runt med gas i bilen. Men om det inte är något med det så kanske jag skulle kunna ha kvar det, för det positiva är ju att man kan tanka med även gas isåfall.

Hur hade ni gjort?

Mvh Jessica
av Rådlös
Jag har inte gjort det, men läst om det. Det är dyrt och måste göras av en certifierad verkstad. (Alltså en utbildad och godkänd verkstad). Sedan skall bilen registreras om med intyg m.m från den certifierade verkstaden. Det vill säga: Dom gamla byråkratiska uppgifterna i Bilregistret och annorstädes stämmer ju inte längre. Därför måste man göra om allt.
Det är ingen brist på vanliga V70 bensin, så jag skulle välja att köpa en sådan i stället.
av Jessican
Rådlös skrev: sön 26 feb 2023, 10:15 Jag har inte gjort det, men läst om det. Det är dyrt och måste göras av en certifierad verkstad. (Alltså en utbildad och godkänd verkstad). Sedan skall bilen registreras om med intyg m.m från den certifierade verkstaden. Det vill säga: Dom gamla byråkratiska uppgifterna i Bilregistret och annorstädes stämmer ju inte längre. Därför måste man göra om allt.
Det är ingen brist på vanliga V70 bensin, så jag skulle välja att köpa en sådan i stället.
Nej efter att ha läst en del så tror jag att jag hellre skaffar en vanlig V70 istället. Det känns bara en aning omständigt med allt om de där gastankarna. Det är ju jättebra att man kan köra med gas också, skulle gärna vilja det. Men det känns som det kan krångla en hel del om inte bilen är väldigt ny från början. Så jag är tveksam alltså.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade med skippad det. Någonstans kommer antagligen en merkostnad göra att den kostar lika mycket eller mer än en vanlig V70II. Är man mek och kan göra det mesta själv och man driver en verkstad så är det en annan femma 👍
Användarvisningsbild
av apersson850
Oavsett hur du tänker med din gasbil får du fundera på det här någon gång ändå. När tankarnas livstid är uppnådd, 20 år efter tankens tillverkning, måste du byta ut dem, ta bort dem eller skrota bilen. Volvo har inte tankarna som reservdel, så i praktiken är det borttagning eller skrotning som gäller. Det påverkar förstås andrahandsvärdet av din bil rätt påtagligt, när åldersgränsen närmar sig.
av Jessican
Micce1980 skrev: sön 26 feb 2023, 11:37 Hade med skippad det. Någonstans kommer antagligen en merkostnad göra att den kostar lika mycket eller mer än en vanlig V70II. Är man mek och kan göra det mesta själv och man driver en verkstad så är det en annan femma 👍
Jo, min kille kan ta bort dem, han har varit bilmekaniker länge. Kan Volvo jättebra också. Så det är inget problem så sätt. Men frågan är om man får göra det själv och det inte tvunget måste vara en Volvoverkstad. Har hört väldigt olika om det där.
Senast redigerad av 1 Jessican, redigerad totalt 0 gånger.
av Jessican
apersson850 skrev: sön 26 feb 2023, 12:39 Oavsett hur du tänker med din gasbil får du fundera på det här någon gång ändå. När tankarnas livstid är uppnådd, 20 år efter tankens tillverkning, måste du byta ut dem, ta bort dem eller skrota bilen. Volvo har inte tankarna som reservdel, så i praktiken är det borttagning eller skrotning som gäller. Det påverkar förstås andrahandsvärdet av din bil rätt påtagligt, när åldersgränsen närmar sig.
Precis, tänkte så med så det hade ju varit ett problem förr eller senare ändå. Tar nästan hellre bort dem direkt då. Men jag tror jag skippar gasbil och försöker hitta en vanlig V70 istället. Svårt att hitta en bra bara tycker jag. Men så är det ju alltid.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jessican skrev:Men frågan är om man får göra det själv och det inte tvunget måste vara en Volvoverkstad. Har hört väldigt olika om det där.
Det ska tydligen registreringsbesiktigas efter borttagningen, så bilen ändras till att gå enbart på bensin i papperna. För att göra registreringsbesiktningen ska du ha ett intyg från någon verkstad som är auktoriserad att plocka bort tankarna.
av Jessican
UnleashFusion skrev: sön 26 feb 2023, 20:31
Jessican skrev: sön 26 feb 2023, 08:03 Hej!
Funderar på att köpa en Volvo v70 2.5 T AFV årsmodell 10-12 sådär.
Mvh Jessica
Har du något budget ? Vanlig V70 eller eventuellt XC70 ? Bensinare ?
Alltså kraven jag har är väl att det gärna ska vara. 2.5T och bensin. Jag hade gärna haft en xc70 men de dricker ju lite mer så jag vill därför helst ha en vanlig V70. Sedan helst inte gått hur långt som helst då jag själv gillar att köra runt en massa… Kostnad max 100k. Det viktigaste är väl bara att bilen är bra. Men sådant vet man ju aldrig. Men ju mindre mil bilen gått desto bättre är den får man ju iallafall hoppas. Försöker hålla utkik så mycket jag kan.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]