Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanfl
Hej.
Håller på och kollar på V70 T4 och kikade på en 2012:a som gått 20 000mil, när jag tog av oljepåfyllningslocket så känner jag tydligt att det puffar vid tomgång, alltså övertryck.
Vevhus vent igensatt resonerade jag.
Kikade på en annan T4 som gått 13 000mil, samma sak där.
Det puffar....
Nu börjar jag undra om det kanske är så på T4:orna och inget fel.
Eller har jag bara råkat på 2st T4:or med samma fel?
Vad säger expertisen?
av johanfl
Nu är jag riktigt förvirrad.
Har kikat på ett antal T4:or och alla, jag menar alla har övertryck i vevhuset, det puffar ut när man tar av locket till oljepåfyllningen när motor går.

Nu börjar jag tror att det är så på dessa motorer.
av Yaniz
Överrtryck i vevhus är aldrig bra. Förr eller senare trycks packningar ut med allt vad det innebär i form av oljeläckage osv.
Att det skulle vara standard på någon motor har jag svårt att tro.
av johanfl
Pratar jag med meckarna som bilhandlarna har så får man som svar "Det är absolut inget fel".
Fan... man måste nästan göra ett upprop med alla T4 ägarna här för få nån uppfattning om det här "Starta motorn och ta av oljepåfyllningslocket. Är det övertryck? Ja/Nej"
Användarvisningsbild
av Derank
Det var så på min ochså, och den köptes ny 2012, hände då inget de 5åren jag hade den, och den puffar garanterat idag ochså, ska förmodligen vara så, konstruktionen alltså.

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]