Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet vilket chipp som kodningen sitter i i själva startknapps enheten ? Har fan bytt både ecm och ECU men biljäveln startar inte går inte ens runt alla kablar är hela dom är uppmätta blir fan tokig inte en endaste felkod
jag har även bytt cem då denna va skrot, inga felkoder, går att starta om jag byglar relät och snurra på framhjulet. fixat diverse saker på bilen som gett över 60 felkoder nu inga felkoder men likförbannat så startar fan inte bilen mätt upp varenda jäkla kabel allt är helt men något skumt spökar. visar inget i vida. börjar fundera på att elda upp bilen keyles är det på bilen allt funkar som det ska
Lite svårt att bedöma om det är hutlöst att ladda om CEM i detta läge eller ECU?
Jag vet varken hur eller vem som gjorde kloningen av ECM och CEM, men du kanske skulle ägna lite tid åt det hållet, om verkligen kloningen fungerat som det skall. Jag frågar eftersom jag inte vet något om omständigheterna innan. Den gamla var paj, ja.. Men vad säger att den begagnade CEM eller ECM du klonat till är bra?
Vet inte riktigt vad du försöker säga ecm gav felaktig data oändligt med konunikationsproblem som ej blev lösta när jag fixat några givare och kabelbrott. Ett flertal felkoder var kvar. Bytte cem fick den klonad inga problem med den. Har felsökt och även ecm va rökt en transistor va bränd bytte denna i hopp om att det skulle lösa sig men troligen var även processorn paj i ecm. Då köpte jag en annan och klonade om denna med eller en kunnig inom området. Nu får jag rätt värden ut ecm och inga felkoder dock så drar inte startmotorn runt ändå. Vilket såklart är konstigt. Det ända som jag kan eller vet är att när jag går i. I parametrar i vida så får jag upp brytare 1 vid nyckel ger utslag när jag gör ett startförsök men inte brytare nr 2 bytte självaste startknappen där dessa brytare sitter men det gav inget resultat därför jag "tror" eller misstänker att det sitter i kretskortet har opererat handen så kan inte lösa och så nu men ja va fan kan de annars vara. Och jag vill inte lämna in till Volvo och lägga 5-10000kr på något som kanske inte funkar ändå. Därför är jag sugen på att löda om det kodade chippet till en annan enhet för att testa
Ok, bara för att klargöra, din nya CEM har exakt samma struckturvecka/årtal som din gamla?
Jag tänker också att du skulle garanterat få fel på startspärren om den enheten skulle vara trasig. Om vi nu pratar om samma enhet(den som känner av immokoden).
Själva startknappen är ju en dum enhet(impuls för start) Jag ser ju att det skiljer sig lite på 2011 mot 2012 på startsystemet, Du har t.ex ingen SCU på 2012.
Det jag menar är att om din CEM är för ny så förväntar den sig ingen data i från SCU eller på de terminaler du har på ditt system för SCU. Där kommer du inte heller få några felkoder i så fall. Bara en tanke.

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]

Motorhuv öppen?

Ett tips är ju att felanmäla via appens […]

C30 T5 turbo problem

Hej! Jag har felkoden 603D Turboreglering samt 280[…]

945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]