Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet!

Har en Volvo V70 -10'. Som titel säger har instrumentpanelen börjat spraka. Flertalet varningslampor har börjat lysa med ena varningsmeddelandet efter varandra. Hastighet-/trippmätare har därtill slocknat. Blinkers fungerar inte och radion går inte att stänga av.

Problemet uppstod under färd och blev givetvis skärrad men bilen fungerade (bromsar, acceleration etc. utan anmärkning). Jag har googlat runt men verkar inte som någon har haft liknande problem (där det är så många fel samtidigt) - vad skulle ni rekommendera en lekman att göra i detta läge? Jag har ej tillgång till felkodsläsare och verkstad känns dyrt innan man vet om felet är lätt avhjälpt själv.
Image (1).jpeg
Image (1).jpeg (2.92 MiB) Visad 807 gånger
Image.jpeg
Image.jpeg (2.82 MiB) Visad 807 gånger
Varningslampor som lyser/blinkar är bl.a:
- Parkeringsbroms
- Bromsfel
- ESP - antisladd, avstängd
- Bromsar ABS, varning

Felmeddelanden:
Bromsfel, stannar snarast
SRS airbag, service snarast

Tack på förhand och tacksam för svar/förslag!
Jag minns någon som hade ett liknande fel, i ett forum (kanske detta). Där var det styrenheten till AWD, alltså Haldexenheten, som störde ut kommunikationen. Vet inte om din har fyrhjulsdrift, men tydligen kan en icke fungerande komponent på kommunikationsbussen störa ut all möjlig annan kommunikation, och då kan man få den här sortens "spökfel", som egentligen inte är några fel, dyka upp.
Hej, tack för svar. Nej har inte fyrhjulsdrift.

Jag har låtit bilen stå en vecka då en bekant sa att det kunde bero på fukt som kommit in "någonstans". När jag startade bilen och körde runt ett antal minuter efter att bilen stått stilla ca 1v så var felen borta sen återkom dem. När jag var påväg tillbaka hem så hoppade instrumentbrädan från "vanligt läge" (dvs inga felsignaler) till lägena enligt bilderna. Jag antar att det är något glapp i någon kabel någonstans. Har bokat en felsökningstid på verkstad nu, hoppas felet är lätt avhjälpt.
Jag fick något liknande på min, då var det jorden som glappade. Jag hade bytt batteri, men inte bankat ned minuskabeln tillräckligt långt innan jag drog åt. Så det såg ut som allt satt fast som det skulle men justeringsskruven på skon var dragen i botten. Så då kom och gick sådana där symptom. Annars som sagt, mät ut batteriet. Det kan säkert en verkstad göra för lite fika.

Eftersom mina problem uppstod ungefär lika långt från jobbet varje dag så gissar jag att jordningen inte räckte till vid en viss laddningsnivå av generatorn.
Det var batteriet som hade dålig spänning så det fick bytas. En temperaturgivare högerbak var också sönder enligt felkod, så den fick också bytas. 7000kr fick jag punga upp. Batteriet hade jag väl kunnat ge mig på att byta själv men eftersom det var en annan åtgärd också så blundade jag och betalade. En partikelfilter regeneringen föreslog de att de skulle utföra också á 1495:- pga temperaturgivaren men jag hade tack och lov googlat fram att den bör utföras automatiskt bara man kommer upp i högre hastighet i 15-20 min (har blivit korta sträckor på senare tid, så troligtvis pga detta). Nåväl så gjorde jag regeneringen men ratten har börjat vibrerat och det har också luktat bränt när jag parkerat (trodde det senare berodde på regeneringen men vill ju inte att det beror på bromsarna, hjulen eller något liknande) så blir en ny felsökning imorgon på verkstan. Trevligt med lön, så länge den finns kvar.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]