Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumsen
Det gäller original backkamera på min V70 -13. Den med kameran i en glaskula strax t.hö. om nummerplåtsbelysningen. Kameran ger nu en suddig lite grumlig bild. Förstår att det kan vara t.ex. kondens. Antar att kameran bör bytas. Någon som gjort detta eller fått det gjort. Kostnad? Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Bumsen, Ser ut att sitta med två skuvar och en koppling precis på insidan, bytet ser alltså ut att vara ett 5 min jobb

Här har du hur det görs, steg 28-29. Under Parkeringsassistans, kamera, bak

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 013?query=

Men, det är inte så att det bara är tillfälligt. Kanske blivit så av väder så klurar på om det kan hjälpa att låta den torka om den står utomhus nu alltid?
Användarvisningsbild
av apersson850
Med tiden kan linsen blir repig också. Särskilt om man varit oförsiktig och torkat bord grus när den är torr.
Under mörka förhållanden blir bilden också sämre. Senare generationer av backkamera är bättre. Bildkvalitén är klart bättre på vår 2016 jämfört med 2012:an. De ser inte likadana ut heller, kamerorna.
av Normal
Det går att ta isär kamerahuset från yttre linshuset, sitter ihop med 3st små torx skruvar. Bara bända isär lite försiktigt, då kommer du åt att torka rent insidan av den yttre linsen också.

Söker du på 31201009 på google får du upp billigare alternativ för drygt 1500:-

Min förhoppning när min yttre lins helt går sönder är att kunna köpa en billig kamera och sen bara ta linshus-delen(den man bänder bort) från den nya backkameran och sätta på original kameran(förutsatt att den inte gått sönder pga vatten som då kunnat ta sig in)

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]